Atlanten, Etapp 2, Dag 2, mot Irland, 30/5 2017

TWS 12 knop
TWD SSW
Distance sailed 346 nm
Distance to Ireland 908 nm.
1,5 m vågor från West

Nu passerat andra natten till sjöss och nu har sjöben och sovrutiner börjat sätta sig.
Vi har mycket bra seglingsväder. Slörar i lagom vind och ”äter” sjömil, även om sista natten dragit ner snittet. Vi tappade vinden vid midnatt och fått gå för motor hela natten. Men vid 10 tiden på förmiddagen kom vinden snällt tillbaka och farten kunde ökas igen :-). Vi seglar nämligen snabbare än vad vi går för motor.
Att vinden försvann kunde inte komma lägligare; vi behövde ladda batterier, men framförallt så har vi ådragit oss ett mastproblem precis innan vinden försvann. Vid nio tiden igår kväll smällde det till ordentligt i båten. Studsar upp och letar orsak. Tror först vi kört på något men ser sen att ett av vanten gått av. Det är D2 som gått av. D2 är ett innervant (en vajer som håller masten på plats) som går mellan foten av spridare 2 till ytterändar av spridare 1 (längst ner). Materialet har helt sonika gått rätt av i övre del som fäster mot masten. Dessutom i lä…..i 18 knops vind….. Kanske tur att jag kopplat BB checkstay (båten är inte i original riggad med dessa men har monterat för att ytterligare kunna säkra rörelser i masten under hårt väder.) Blev väckning av Claes och analys av läget. Vi gjorde en temporär säkring av masten och gick igenom våra alternativ. Kortaste vägen skulle vara att segla tillbaka, men 400 sjömil kryss med skadad rigg är inte ett alternativ. Vika av mot La Coruna Spanien, eller Brest Frankrike…. Vi beslöt att ta beslut till frukost istället eftersom vi ändå kört in i ett stiltje.
I morse med fräscha tankar har vi fått till en mycket bra säkring av masten. Checkstay:et på styrbord sida har fått ersätta den trasiga D2:an. Känns stabilt och tryggt, även om vi från nu kommer segla extra försiktigt. Därför går vi fortsatt mot Irland, med reservplan på Brest Frankrike.
Vill poängtera för eventuella ”faint hearted” att vi är ok och trygga. Vi har också Indigo med oss 12 sjömil snett fram åt styrbord som moral support samt diesel lager om det skulle behövas :-). Och ja de har seglat, tror vi…., ifrån oss något :-). Har under dagen pratat med basstationen (tack Nicke) och Seldén. Seldén bekräftar vår lagning och har kommit med diverse vidare förslag på hur vi kan minska kraften i riggen. Ett tacktal kanske skulle börja med att tacka mamma och pappa, men nu stannar vi vid Nicke och Seldén :-)
Hela dagen har givit oss lagom vindar på 15-17 knop och vi lallar fram i dryga 7 knop. Claes sover, jag diktar och Resolute seglar.

Allt väl från oss!
Skepparn

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Atlanten, Etapp 2, Dag 2, mot Irland, 30/5 2017

1. MeaDiva skriver:

Gott att höra att ni har koll på läget, iofs inte förvånad :)

Segla lugnt, jag försöker ringa i helgen
    //Tobias

2. Elisabeth den avundsjuka skriver:

Oh, så skönt att höra att det har löst sig på ett förhoppningsvis bra sätt. Var en smula orolig i eftermiddags när vi hört om bekymret! Vi håller tummar och tår att det blir Irland och inte Frankrike ni landar i!

3. Annette skriver:

Nu får ni inte bjuda på ännu mer spännande läsning. Hoppas resten av resan blir mer lugn och ro.