Att sova i en tvättmaskin.

Så kom då dagen när vi kastade loss från vår vinterhamn Almerímar.

Efter att ha fyllt upp diesel och betalat och blivit avvinkade på kajen av Scarlett och Red Roster så bar det av. Våra vänner i båten Toy Bouy lämnade också tillsammans med oss. Planen var att gå en lagom sträcka till en fin ankringsvik, vid San José strax efter att man svängt runt hörnet och in efter östkusten. Dit kom vi på seneftermiddagen och det var med spänning vi nu skulle ankra med vårt nya ankare, Rocna Vulcan, som vi numera kallar “Enterprise” (Star Trek ni vet).

DSC_0508, Almerimar

Ja, det var då inga konstigheter med det ankaret minsann, det satte sej som “berget” direkt. Nöjda och glada var vi över det. Mindre nöjda var vi att känna att det var rätt guppig ankringsplats. Det visade sej att det drog in en hel del svall och snart hade vågorna ändrat riktning så att de gick rakt in i viken. Det var ingen angenäm tillvaro precis eftersom båten rullade och guppade åt alla håll. Vi grillade och undertiden köttet låg på grillen provade vi att flytta till andra sidan viken men det var inte bättre så vi hamnade sen tillbaka till ursprungliga platsen. Efter middagen bestämde vi oss för att lägga oss för att få lite vila. Trodde vi ja! Vi lyckades få till någon halvtimme men ni kan jämföra med att försöka sova i en tvättmaskin, helt fullkomligt omöjligt. Båten slängde än hit och än dit och efter ett tag så fick vi nog. “Men för i €%%&”*#” sa Krabban. “Nä, nu drar vi upp” sa Kaptenen, så sagt och gjort. Kl. 01 på natten gav vi oss iväg igen. Såhär i efterhand kanske vi skulle ha funderat på att flytta lite tidigare, särskilt med tanke på att surfarna började anlända ner till stranden.Vi hade under kvällen kontakt med våra vänner i Toy Bouy och de var inte heller så nöjda över att sova i tvättmaskinen så de hakade på. Ja, så då blev det helt enkelt så att vi, som Liv o Magnus på Nanny kallar det, “motoriserade” hela natten och turades om att äntligen få sova lite och senare, vid lunchtid, anlände till ett soligt och varmt Cartagena istället.

DSC_0004 DSC_0003 DSC_0033

En aning fortare takt än vi tänkt men ibland får det bli plan B istället. I Cartagena strålade vi också samman med våra vintervänner på K’Dans, som gett sej iväg lite tidigare. Här i Cartagena, som verkar vara en trevlig stad, ska vi tillbringa några dagar och turista oss. Tidigt i morse hörde Krabban konstiga ljud och trodde att vi höll på att få en båtgranne och var naturligtvis tvungen att genast undersöka saken så där kvart i sju på morgonen. Ni kan tänka er minen när hon efter lite spanande råkade titta åt rätt håll och fick syn på det här skeppet.

Det kallar vi båtgranne minsann och förresten blir vi nog inte heller ensamma om att vilja turista oss i Cartagena.

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Att sova i en tvättmaskin.

1. Annette skriver:

Haha – sove i en tvättmaskin.
    Du uttrycker dig så roligt! Älskar att läsa dina inlägg. MEr och Fler!!!