En liten skärgård

Det kändes en aning märkligt att helt plötsligt, (ja eller inte helt plötsligt, det tog i alla fall en halv dag) befinna oss i en slags skärgård igen. Mellan Grekiska fastlandet och den stora ön Lefkas är det fullt av små och stora öar och massor av vikar.

DSC_0956 DSC_0963 DSC_0986

Vi hade fått en bra segling till toppen av Lefkas där vi sen skulle gå igenom en lång och smal kanal.  På vägen dit passerade vi lite mer öppet hav och då hörde vi honom igen, det läskiga VHF spöket. Italienarna måste nog, hittills, sägas ha den absolut värsta VHF kulturen som vi har hört. På kanal 16, som är en räddnings och anropningskanal, är det ett enda tjatter. På natten när vi seglade från Italien till Korfu hörde vi rösten. Tänk er en mörk och verkligen hes gubbröst som helt blötlagt bara börjar ropa “Maaaaarrrrriooooo” och ingenting annat för att en ganska lång stund senare skratta ett hest och läskigt långt skratt typ “Mooohaaahaaaahaaaaha” och sen inget mer. Den här rösten återkom några gånger under natten och när det var Krabbans vakt undrade hon lite nervöst om det kunde tänkas att spöket var någonstans i närheten. Då förstår ni att både Krabban och Kaptenen hoppade till och sa “Han är här också!!” när vi, på väg till Lefkas hörde rösten.  Nåja, än har vi inte sett till spöket och vi hopppas att vi både slipper höra honom mer.

Väl framme  vid Lefkas kanal så såg vi fullt med ankrade båtar och förstod att de låg och väntade på att “bro-färjan” skulle öppna. Det var lite oklart, som vanligt, när öppningen skulle ske, så vi la i ankaret som alla andra. Som tur var behövde vi inte vänta så länge innan vi i sakta mak kunde glida genom kanalen och sedan komma ut i skärgården. Det gjorde inte att vi inte hade så mycket vind för då hade vi tid att se på omgivningarna.

DSC_0942 DSC_0949 DSC_0951

När vi svängde runt till sydsidan så fick vi både motvind och gupp men det var inte allt för långt till viken Vasiliki där vi skulle träffa båten K’Dans, våra holländska vänner Karina och Gerard. Det blev ett kärt återseende och vi firade med lite restaurangmat på kvällen.

DSC_0963 DSC_0975 DSC_0977 DSC_0978

När vi nästa morgon, lite yrvakna, stack upp huvudet i sittbrunnen såg vi till vår förvåning att vi hamnat mitt en seglarskola. Kaptenen och Krabban har ju av någon anledning råkat hamna i både rodd och seglartävlingar under vägen men nu var det som sagt en seglarskola. för lite äldre ynglingar och endel vuxna. Det här blev en fantastiskt rolig morgon. Krabban och Kaptenen skaffade sej snabbt några favoriter som vi följde när de bland annat tränade starter och lite senare när vinden började öka på blev allmänt kaos. De krockade med varandra, krockade med en ankrad båt och en elev höll nästan på att krocka med en simmande gubbe som förirrat sej ut i seglingsvattnet. och så välte de till höger och vänster. Krabban var lite nervös när en elev kom sättande i full fart mot Resolute men som tur var det den yngsta men också den skickligaste eleven så han klarade undanmanövern galant.

DSC_0969 DSC_0972

Krabban, som ni vet var landkrabba förut och i motsats till Kaptenen aldrig har provat på jollesegling, undrade hur det skulle gå om hon satte sej i en av jollarna, för det är inte så lätt som man kan tro. Krabban kom fram till att hon nog  50% av tiden skulle försöka att inte ramla i, 25 % av tiden trassla med skoten och styrpinnen, och kanske segla, i bästa fall resterande 25%, fast det är teoretiskt, för att veta med säkerhet så måste hon ju pröva det hela i verkligheten också men det får bli en annan dag. Vi låg som sagt ankrade ute i viken men på fredagsmorgonen så la vi oss lite snabbt i den lilla hamnen för att tanka vatten. När Krabban gick för att hämta slangen så tvärstannade hon plötsligt. Där låg en brittisk båt som hette Resolute. “Yes, it is the same” sa damen. “Oj, ni är de första som vi sett med samma namn” sa Krabban. “Våran båt är 10år” sa gubben och tyckte kanske att de var först. “Haha, men det är vår båt också” sa Krabban. “Hmm” sa gubben, “ja då var det väl ett bra namn år det året” fortsatte han och Krabban kunde ju inte annat än att hålla med. “Vilket märkligt sammanträffande“ tänkte Krabban och gick efter vattenslangen.

Det är inte så gott om vatten på öarna så på många ställen kostar det en slant. Bäst som vi lagt till så kom Diesel-mannen och frågade om vi behövde tanka, när han nu var på plats. På många ställen så beställer man diesel till hamnen och så dyker det upp en liten söt minitankbil.

Eftersom tillfället bjöds så fyllde vi på i tankarna och sen seglade vi in i Lefkas skärgård tillsammans med K’Dans och hamnade tillslut i den lilla viken Tranquil bay utanför byn Nidri. Vi ska “hänga” här omkring  över helgen och vänta ut lite vind för att sen segla vidare söderut och förstås också försöka få beställt en varmvattenberedare.

DSC_0995 DSC_0996

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.