Flaskpost

Tillslut lämnade vi Sicilien och gav oss iväg på överseglingen mot Mallorca. Vädret skulle vara fint och vi tänkte försöka fånga så mycket seglingsvind som möjligt mellan stiltje bältena. Det blev en hel del bra segling men Kaptenen tyckte att det var lite väl mycket motorgång emellanåt. Vi har extra dunkar med diesel och eftersom det nu blev rätt mycket för motor så ville Kaptenen passa på att tanka i lite diesel och få rotation på dunkarna.

Rätt som det var när vi seglade på i allsköns ro, så ser Kaptenen något som liknar en flaskpost. Mycket riktigt, vi passerar en äkta flaskpost. “Ska vi hämta upp den?” frågar Kaptenen och det tycker Krabban absolut. Sagt och gjort så vänder vi skutan och efter lite trixande får vi tag på flaskan. Det var ett långt brev på spanska inuti flaskan så det kräver lite översättning.

Efter lite överläggning så bestäms det att flaskposten ska få fortsätta leva så flaskan med sitt innehåll blir på nytt paketerad och islängd igen. Krabban tog naturligtvis kort på brevet och så snart det har översatts så ska vi skicka ett meddelande till avsändaren. Riktigt kul med en äkta flaskpost faktiskt. Det var inte särskilt många båtar som vi såg till men vi fick åtminstone se delfiner, en sköldpadda, en flygfisk, någon slags mindre haj, och en örnliknande fågel. Dessutom hade vi, nästan som vanligt, en fripassagerare i form av Lövsångaren Lasse.

Han var en nervös stackare och minsta lilla fladder i seglet gjorde att han flaxade omkring så det tog evigheter innan han kom till ro. Vi såg först inte var han tog vägen på kvällningen men när Krabban tog över passet vid soluppgången så möttes hon av en utvilad och glatt kvittrande Lasse. Det visade sej att han tillslut hade installerat sej i jollen under natten. Det här med natten förresten, Krabban är inte alldeles förtjust i att ha “svarta natt passet så det har blivit kvälls och morgonpass för Krabban och så har Kaptenen tagit “hund-vakten”. De sista 12h fick vi både vind och vågor så det var väl inte helt bekvämt när vi skulle försöka få lite sömn. Krabban blev rätt frustrerad ett tag när hon var så trött men ändå inte kunde komma till ro. Efter lite omflyttning till salongen och med de nya, superbra öronpropparna så gick det tillslut att somna. Öronpropparna är gjorda av någon slags mjuk rosa vax så det är precis som om man stoppar in lite “Hubbabubba” i öronen, men som sagt helt suveräna. De heter Calmor och är inköpta på apotek i Italien men det finns säkert på andra ställen också. När vi kör våra längre seglingar så har vi alltid på vår “Watch commander” ( Kategori teknik). Eftersom man måste “kvittera” så är det en trygghet för den som sover eftersom det blir ett ljudligt alarm om något skulle hända och den som har passet riskerar inte heller att somna. På morgonkvisten innan vi kom fram så blev det lite zig-zag för att undvika skyfall och det gick bra men mindre bra var att den stackars Kaptenen, som då hand-styrde,  ändå fick en hel del blött på sej eftersom det var hård motvind och bångstyriga stänkande vågor. Det var rätt “gött” tyckte Krabban att få ropa “Land i sikte” men nog är det konstigt att det tar så länge från det att land har siktats till landstigning, funderade hon. Efter 77 timmar så kom vi  äntligen fram till Porto Cristo på Mallorca.

dsc_0018-porto-cristo dsc_0020-porto-cristo

Så här glad var Krabban då.

dsc_0031-porto-cristo

Det var verkligen skönt att komma fram men skönast av allt var i alla fall duschen. Oj vad det var fantastiskt att super-löddra sej och duscha i obegränsat med vatten, vilken lyx! På kvällen blev det middag på restaurang och både Krabban och Kaptenen var överens om att det kanske var resans absolut godaste köttbit som serverades, i alla fall så kunde man nästan skära med baksidan av kniven och den fullkomligt smälte det i munnen.

Det var absolut inga som helst problem att somna heller, Krabban och Kaptenen hann knappt landa på kuddarna innan sömnen infann sej den kvällen.

dsc_0023-porto-cristo

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Flaskpost

1. Elisabeth, den avundsjuka skriver:

Ser som vanligt helt underbart ut!

2. Annette skriver:

Så mysig läsning.
    Tack!

3. Claire & Del skriver:

Glad you are both well and enjoying the sailing. Looks fabulous!! Love to you both xxx

• Katarina skriver:

Nice to hear from you! We have had a great summer and I think you had a great one too. On our way back to Almerimar for some work before we continue. Take care and fair winds!XXX⛵️?