Gäster och Slaget om Soller

Vilket kärt återseende det blev när våra gäster, Malena och Fredrik anlände till Palma. Dagen till ära var det också för omväxlingsskull en varm och solig dag. Palma gjordes på eftermiddagen och kvällen. Vilken mysig stad tyckte vi allihopa!

DSC_0635, Palma2 DSC_0634, Palma2

På morgonen gick tjejerna och förhandlade hamnavgiften med den skorpion-ätande Marineron “Rambo”, som älskade att berätta sin skorpion historia och förhandlingen gick finfint. Vindarna har varit snurriga och meteorologerna ännu snurrigare för vindrapporterna har inte stämt det minsta. Så blev det också när vi lämnade Palmas alla hamnar.

DSC_0640, Palma2

Vi hade i tanke att gå upp med östra sidan av ön. När vi kom ut ur Palmabukten så hamnade vi, som vanligt, i någon form av segel eller roddtävling. Den här gången var det riktigt stora, maxiyachts och j-båtar. Det var rätt maffigt att se hela armadan. Ja och så var det vindarna då. Naturligtvis var de precis tvärt emot vad som rapporterats och det blev Krabbans “favorit”, kryss. Efter en stund så tog vi ett snabbt skepparmöte och bestämde oss att, “nej men då går vi väl åt andra hållet då”. Sen fick vi en trevlig segling och extra trevlig och kul för våra gäster var att vi fick se både stora trubbnos-delfiner och några mindre som hoppade framför grannbåten.

DSC_0674, Palma2 DSC_0675, Santa Ponsa

I Santa Ponsa promenerade vi runt hela stora viken och invaderade ett mycket snyggt hotell på jakt efter wifi-koden. Det blev en lyckad expedition med både wifi kod och god lunch samt rejält med motion.

DSC_0710, Santa Ponsa DSC_0704, Santa Ponsa

En sak som Kaptenen och Krabban helst vill hålla tyst om är att gästerna faktiskt tog sej ett dopp. Vilka friskusar!17 grader måste väl räknas som vinterbad tyckte Krabban och Kaptenen höll med om att det såg kallt ut så Resolutes ordinarie besättning doppade inte en stortå ens.

DSC_0731, Santa Ponsa

Snygga Antratx besöktes om än i lite skurar men sen väntade överraskningen i Porto Soller. Det visade sej att det var en superstor fiesta på gång. Det blev ett skådespel utan like som vi fick se från första parkett. Slaget om Soller handlade om när Morerna blev utkörda från Mallorca av de kristna. Ännu en gång tog vi “rip-off” tåget in till Soller stad. Där var det full aktivitet och förberedelser inför kvällen. Slaget skulle börja vid fyra tiden i Porto Soller, så det passade alldeles utmärkt att ta vandringsleden hemåt. Förstås så stannade vi till hos lilla farbrorn i garaget och köpte lite god färskpressad apelsinjuice och så tog vi ett lunchstopp på mitten. Sen började det.

DSC_0765, P Soller2  DSC_0787, P Soller2

Jösses, vi har aldrig varken sett eller hört dess like. Det smälldes lösa knallskott till höger och vänster och vi var rätt glada att vi var på lagom avstånd. “Morerna” hade fixat båtar och kom sjövägen medan de “Kristna” kom vandrades ner från Soller. Många av damerna kom åkandes i de gamla spårvagnarna, sjungandes i högan sky. Sen “krigades” det rejält på två olika ställen på stranden innan kombattanterna tågade tillbaka till Soller för slutstriden och den stora festen på torget. Vi kan väl säga att detta TV-sändes och de räknade med att det var ca 10.000 människor som sen festade långt in på morgontimmarna, så då förstår ni kanske omfattningen. Helt fascinerande!

DSC_0814 DSC_0844 DSC_0870

Våra gäster fick inte bara uppleva kusten utan vi hyrde också en bil och tog en tur inåt landet. Mallorca är fantastiskt vackert och vi passerade vackra Deía och Valdemossa på turen. En riktig lyckträff var när vi råkade hitta vingården, Son Bordils, och fick en egen guidad liten tur av en supertrevlig dam. Vi hade nämligen tidigare smakat på vin från Mallorca och tyckte att Son Bordils var det godaste. Ett par “flarror”kom med i bagaget tillbaka förstås. Vi kan verkligen rekommendera att ta lite rundturer på Mallorca, det finns mycket att se. Tack vare att vi hade bilen så kunde vi också skjutsa våra gäster till flyget på natten. Det tar bara en halv timme mellan Palma och Porto Soller med betaltunneln genom bergen.

DSC_0892, Deía DSC_0905, Deía DSC_0909, Valdemossa

Tänk vad en vecka går fort. Förutom allt vi upplevt tillsammans så har det också varit hårda matcher i “10.000”, Alfapet och Frågesport och vi får nog erkänna att det blev Malena som fick titeln stormästarinnan i “10.000”. Kaptenen och Krabban hoppas att gästerna, trots det aningen kyliga vädret, har fått en go’ semester. Förhoppningsvis får de inte heller några mardrömmar från “kriget”. Morerna var rätt läskiga faktiskt.

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.