In och ut-förtullning….

Hej och hå vad vi seglar på! Vi anlände till Iles des Saintes på Guadeloupe där vi la till i “jul-viken”. Det var här som vi gjorde vårt “tomte-sim” tillsammans med Matrosen Glenn och hans Marjo.

DSC_1016Iles de Saintes

Innan vi lämnade Martinique så skulle vi bunkra mat och torrvaror. Nu var det inte det helt lättaste eftersom det var mitt i Påsken och en massa helg dagar. Lördagen, påskaftonen, visade sej vara en “vanlig lördag” så raskt flyttade vi oss till den större staden Fort du France, ankrade och tog en taxi till….ja just det, vår favorit sportbutik, Decathlon. Några inköp blev det naturligtvis och sen tog vi promenaden över till den stora mataffären Hyper U. Vi handlade två stora kundvagnar fulla och så tog vi taxi tillbaka. Konststycket var att få ner allt i jollen tillsammans med en Kapten och en Krabba och ta oss någorlunda torra ut till båten, som låg ankrad vid fortet. Ja det var nog en syn som hette duga! Om det är någon som tror att det värsta sen är över när båten är nådd, kan vi bestämt tala om att det är då som jobbet börjar. Stuva, stuva, flytta, stuva och stuva. Galet svettigt i värmen också. När allt var klart och vi fått fräscha till oss lite så gjorde vi i ordning båten för att nästa morgon gå “tidigt som skutter” som Kaptenen brukar säga. Helt plötsligt så utbrister Kaptenen, “men vi har ju inte klarerat ut!!” Ja, och så var det. Vi hade glömt att vi skulle tulla ut och nu var det som bekant Påsk. Nästa dag chansade vi på att det var öppet på ett ställe, som enligt boken skulle vara öppen på helgdagar, men är det påsk så är det och det var förstås tvär-stängt. Lite snopna såg Kaptens och Krabban på varandra och sa, “jaha, vad gör vi nu då?” Efter lite bläddrande i boken och konsulterande av internet-sidan “noonsite” så hittade vi att det i St. Pierre, längre norr ut efter kusten, skulle gå att tulla ut på en restaurang. Sagt och gjort, så dit styrde vi genast Resolute. Det var ett bra drag. Inte bara fick vi se en liten mysig och rätt genuin by som låg i skuggan av vulkanen Mont Pèlè, utan det var också, till Krabbans förtjusning, rekord varmt i vattnet.

DSC_0408 DSC_0407 IMG_5149

Inte för att restaurangen var öppen precis, det var ju påsk, men det gick ingen större nöd på oss alls. Vi fick oss en trevlig promenad i byn där vi bland annat såg lämningar från vulkanutbrottet 1902, som ödelade hela staden med 30.000 invånare. Det sägs att nästan alla hus idag har en vägg någonstans som är ruin från utbrottet. En vätskepaus blev det på ett “strandhak”. Där kunde man inte ta miste på att det var påsk eftersom självaste “Stekar-Tuppen” med sin höna, helt plötsligt kom spankulerande förbi. Krabban tyckte dock att de var lite väl nära och blev helt livrädd när Tuppen helt plötsligt flaxade upp på en takbjälke strax bakom. Både Tuppen och Krabban blängde misstänksamt på varandra men som tur var satt var och en stilla på sin plats.

DSC_0430 DSC_0428

Nästa morgon satt Krabban och käkade frukost i godan ro, efter att ha både “plankat” och badat, och slängde ett getöga mot stranden. Snabbt tog hon fram kikaren och jo minsann, restaurangen öppnade! Kaptenen slängde sej hals över huvud i jollen och satte fart mot restaurangen. Det verkar vara helt oklart det här med öppningstider, så här gäller det att passa på. När sen ut-tullningen tillslut var klar så kunde vi njuta resten av dagen.

Dagen efter blev det en bitvis stökig resa till Dominica där vi bara “studsade in” över natten och fortsatte sen till Guadeloupe, även det med stökig sjö, och vet ni vad!? Nu är det helt plötsligt fult väder. Regn och kallt.

Vi hade tur också, för när vi just hade ankrat klart så kom ett rejält skyfall. Det gråa sträcket mot berget är regnet som kommer närmare och närmare. Sen såg vi knappt någonting alls. Efter ett tag så drar det över och det blir uppehåll, dock utan sol och värme den här gången men vi satt ute och käkade middag i alla fall. Ja, alltså kanske lite olika perspektiv, det är naturligt vis fortfarande varmt med svenska mått mätt även om vi tycker att det är svalare.

IMG_5157 IMG_5158 IMG_5159 IMG_5156

Perspektiv förresten….. Vi kom i samspråk med vår Kanadensiska båtgranne som var ute och simmade. Det visade sej att de var en familj med sju, just det 7st, barn ombord och en hund, en stor Labrador. De hade lämnat Quebec i augusti och seglat en stökig resa till Azorerna. De var tvungna att vänta till augusti eftersom det yngsta barnet var född i Maj!!! Jösses, och vi som har fullt sjå att hålla reda på oss två på båten. Helt plötsligt så är allt rätt lyxigt och passagerna kanske inte är så stökiga ändå. Vi fick även tillfälle att träffa våra vänner på båten Itchy foot.

Mia och Jon kom över på en äkta fika medan söta Theo stannade kvar “hemma” med kusin och farbror. Så kul att vi hann ses när de är på väg söder ut och vi norr ut. I skrivande stund, i både vind och sjölä bakom Guadeloupe och i strålande sol (!) så ska vi ta natten i den nordligaste viken för att sen svischa vidare mot Antigua med sin pågående regatta och snygg ön Barbuda. Det går undan i vågorna minsann.

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.