Kohögar och Musiker

Så kom vardagen efter att våra gäster åkt hem och som vanligt var det dags att röra på sej.I finfin medvind så begav vi oss iväg mot norra delen av Mallorca. Vi körde med båda förseglen så Resolute såg ut att ha vingar och hon verkligen flög fram. Det nya fartrekordet är just nu uppe i 10,2 knop och medelfarten var runt 8knop. Vi hade tänkt att gå till Alcudia men i stället blev det ankring i Puerto Pollensa för både oss och våra Holländska vänner på båten K’dans.

Vi var rätt trötta efter en lång dag men innan vi la oss så blev det det berömda “ko-vändningen”. Istället för att stanna i Pollensa så bestämde vi oss för att stiga upp tidigt och gå till Menorca dagen efter. K’dans valde att vara kvar vilket i och för sig var ett klokt val eftersom de fick en mycket bättre segling än vad vi fick. Den utlovade vinden på morgonkvisten uteblev naturligtvis och vi hade en riktigt jobbig “kors-sjö”, dvs vågorna kom från alla håll. Inte särskilt stora men väldigt rulligt och obekvämt. Ett plus i kanten var i alla fall att det i solen var riktigt varmt och skönt, det är vi ju inte bortskämda med minsann. Vilken häftigt inlopp det var till Cituadella på Menorcas västsida. Det kändes som om vi åkte in i en smal och vacker ränna och vips så låg hamnen där inne. Vi valde att lägga oss på port IB’s marina. Det är den kommunala hamnen som är billig och ofta ok. Den här var mer än ok. För första gången på länge kunde vi nu lägga till vid en ny och fin flytbrygga och ytterligare ett plus var de varma duscharna.

Vilken mysig stad Cituadella är! Verkligen snygg på ett gammalt och charmigt sätt tyckte både Krabban och Kaptenen. Vi gick och gick och gick, visserligen i rätt mycket foto-takt med sträckan blev lång. Lunchen intogs på ett litet torg fullt med skrikande Spanjorer. Ja, alltså, de skrek inte egentligen men oj vad de babblar i munnen på varandra och med höga, starka röster. Husen runt torget hjälpte inte direkt till att dämpa sorlet och efter bara en kort stund sa Kaptenen: “ Nä, nu hör jag knappt vad jag tänker” och så satte han sej bredvid Krabban så att det i alla fall kanske skulle gå att föra ett samtal. Det är inte utan att man undrar hur de hinner få i sej någon tapas alls men det kanske är därför de sitter och äter så väldans länge?

DSC_0989 DSC_0984 DSC_0986

En cykeltur blev det också på eftermiddagen. Menorca sägs ha flest förhistoriska fornlämningar i hela Medelhavet samt Europas äldsta byggnad. Vi visste att byggnaden och en annan fornlämning fanns inom cykelavstånd. Vi hittade stället för byggnaden men det kostade naturligtvis pengar att gå in och det såg inte så intressant ut heller. Det där med att titta på stenrösen och annat är inte så intressant för oss faktiskt. Förresten såg vi jätte fina stenrösen i form av gamla stenmurar runt omkring och kors och tvärs i landskapet med blommande ängar som faktiskt var väldigt lika våra svenska sommarängar. Ett litet ovanligt inslag hittade vi också, nämligen en ko-hög. Ja, precis som det låter, en hög med helt levande kor. Krabban höll sej på behörigt avstånd, för med så många kor i en hög vet man ju aldrig….

DSC_0005 DSC_0007

En dag tog vi bussen till den helt andra sidan av ön, nämligen till staden Mahón. Vi tycker att det är riktigt bra att ta en busstur åt något håll eftersom man får se mer än bara kust. Mahón var en trevlig och prydlig stad med ett fint och stort hamninlopp.

DSC_0024 DSC_0016 DSC_0038

Vi mötte upp våra Holländska vänner Gerard och Karina på båten K’Dans, som hade gått raka vägen dit. Det blev en mysig dag med strosande, mat och musik. Ja, i och för sig var väl den första gruppen vi stötte på lite märklig, men de hade fantastiskt entusiastisk publik. Den andra trubaduren var riktigt bra men hade rätt tråkig publik i form av ätande Spanjorer. Dock blev han genast lite upplivad när Holländarna, Krabban och Kaptenen både klappade och önskade svåra låtar och han frågade om vi kunde stanna lite, eftersom han timmen efter skulle spela med sitt band. Tyvärr hade vi en buss att passa och vi vinkade av våra vänner och åkte hem till Resolute.

DSC_0011 DSC_0042 DSC_0044

Planen är nu att ankra oss fram i Menorcas fina “calas” och sen hitta något bra väderfönster för att gå över mot Sardinien. Enda problemet är det här med wifi som för övrigt håller på att ge Krabban hysteriska anfall när det emellanåt inte på något vis går att ladda upp bilder. Det löser sej nog för Krabban och Kaptenen är rätt bra på att  “snikat till sej” wifi-koder både här och där.

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Kohögar och Musiker

1. Kjell skriver:

Hej och tack för alla dessa underbara berättelser från Krabban, älskar dessa…
    Vad det gäller WIFI, kolla in http://www.wifimap.io/ en utmärkt wifi finder som jag själv använt utomlands som ger tillgång till wifi punkter och lösenord. Appen finns att ladda ner både på AppStore och Google play beroende på vilken typ av smart phone man har.
    Ha de gött som vi säger i Götet