Nu är det dags…..

Nu ni, nu är det dags att lämna Medelhavet och sätta kurs ut på Atlanten för Etapp 3! Vi lämnade vårt kära Almerímar och tog en lite lagom start tur på 45 nm bland annat förbi ett snöklätt Sierra Nevada och ankrade just utanför hamnen Marina del Este för att på morgonen stiga upp 4:30 och ta oss ett längre skutt till Estepona. Vi var båda vakna så tidigt men efter ett tag så kröp Krabban tillbaka i den gosiga sängen och lämnade Kaptenen att filosofera i sittbrunnen.

En väldigt lång dag med ömsom segling och motor blev det och så anlände vi på eftermiddagen till gulliga Estepona. Vi hann ta en promenad i gamlastan innan mörkret föll. Det fanns många gulliga gränder och Krabban tyckte det var lite kul att varje gränd hade sin egen färg genom de många blomkrukorna. Efter ett tag hörde vi ett sorl och följde ljudet till ett litet torg där alla Spanjorerna satt och mumsade efterrätter på ett glass och tårt café. En fiskrestaurang fanns också och där fick vi oss en riktig brakmiddag.

dsc_0295 dsc_0302 dsc_0312

Nästa morgon tuffade vi, ja för det var helt platt vatten, vidare mot Gibraltar. Påväg dit så fick vi äntligen träffa våra vänner Delfinerna igen, och det med besked. Runt omkring i området av en strömfåra så kryllade det av delfiner och vi fick många besök runt båten av de nyfikna och busiga vännerna. Allt som allt uppskattade vi att det kunde ha rört sej om närmare 100-talet delfiner i vattnet omkring. Tänk att det alltid är så fantastiskt kul att se dem!

dsc_0339 dsc_0336 dsc_0338 dsc_0330

Gibraltar med sin klippa dök upp framför oss och innan vi kom fram till “The Europa point” så passerade vi en massa ankrade tankers. Krabban funderade direkt på hur det fungerar när tankers ankrar. Är det så att det kommer ut någon på fördäck och viftar om någon lägger sej för nära tro?

dsc_0362 dsc_0370 dsc_0369

Efter att ha rundat sydspetsen så åkte vi in och tankade billig diesel. Ca 5kr/l betalade vi och passade förstås på att fylla upp alla extra dunkar också. Nu ligger vi i Marina Bay, ni vet den marinan som ligger längs med flygplatsens “runway”, där vi också låg sist vi var här. Kaptenen hade tagit sej en dusch på akterdäck under färd men Krabban mindes marinans fina duschar och spetsade in sej på en riktig “go-dusch” med mycket lödder.  Nu har vi handlat och lagat färdmat för resan och nu på morgonen så beger vi oss mot Kanarieöarna. Det tar omkring 5 dygn så Krabban kommer att slå sitt rekord på tre dygn nu. Ja, men då lägger vi väl Etapp 2 till handlingarna och startar upp Etapp 3. På återhörande från Kanarieholmarna.

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Nu är det dags…..

1. Elisabeth, den avundsjuka skriver:

Åh!! Jag sitter här och blir alldeles grön av avundsjuka! Ha en riktigt härlig seglats och njut för mig också. Var rädda om er och hälsa Kanarieöarna.

2. Fredrik Rode skriver:

Hei, vi kommer til GC den 10. DES. Og blir en uke. Hvis dere er på øya da må vi treffes.
    God seilas .
    Mvh Trine og Fredrik.

3. Annette skriver:

Ha en riktigt skön seglats!!!

4. Tiina Thölén skriver:

Ååå vad spännande… Ser ni sy Tivoli (amerikansk flagg) så säg gärna hej till Judy & Torben…

5. Lisa skriver:

Känns allt lite pirrigt för mig med :-)
    LYCKA TILL ! ! !

Kram från Erik & Lisa

6. Anita skriver:

Ahh, spännande !
    Hela resan hittills har ju varit ett äventyr men nu blir det lite mer äventyrligt !
    Lycka till – fair winds !