Nya upptäckter

Då blev det till att säga “Hej då Grekland”. Vi har haft det riktigt härligt och fått uppleva vackra vikar och “Turkish water”, ja och så lite action emellanåt. Vi låg och väntade inför överfarten på västra sidan av Korfu, i “is-viken”. Det var nämligen “bara” 22 grader i vattnet och helt obadbart enligt Krabban. Kaptenen som inte är född till badkruka hoppade i förstås men kunde helt klart konstatera att det nog var lite krispigt faktiskt. Precis i samma ögonblick som vi tagit upp ankaret och skulle ge oss av så skulle Krabban räta till flytvästen. Då bar det sej inte bättre än att det faktiskt satt en geting där som stack Krabban i fingret. Ja, eller som Krabbans äldste son sa när han var 5 år och kom in-springande och ropade “Mamma, mamma, jag har slagit mej i f*#ck-you-fingret!!” Verkligen så ironiskt med tanke på att Krabban aldrig haft så här mycket getingar omkring sej i hela livet. “ Det här fick jag väl efter alla getingar som jag fångat i fällan. Getingarna skickade nog ut en hämnare” sa Krabban. Nåja, det blev inte så mycket med det hela som tur var och med lite acetylcalisylsyra på så gick det över rätt fort. Överfarten till Sicilien var beräknad till lite mer än två dygn men med bra vind så tog det faktiskt bara 1 dygn och 17h.

DSC_0713, Crossing

Första natten var det lite mer vind och lite stökig sjö så Kaptenen tog ett långt pass med handstyrning. Stig-Helmer, vår autopilot, som för det mesta styr så bra, hade lite besvär med när det kommer stökiga vågor bakifrån. Natten där på så var det lugnt och städat så Kaptenen fick sej lite mera sömn den här natten istället. Tidigt i gryningen så närmade vi oss Sicilien och fina staden Syracusa. Vi släppte kroken på en bra ankringsplats och gick genast och la oss.

DSC_0718, Syracusa

En sak som vi fick reda på dagen efter att vi anlänt, när vi pratade med en Holländare som varit där tidigare, var att det minsann inte bara var att lägga sej på ankringsplatsen. Man skulle ropa upp och be om tillstånd att ligga där. Detta stod förstås inte i piloten men Holländaren kände till en som fått böter på 1000€ för detta. Oooops, sa både vi och K’Dans och genast när vi var tillbaka så ropade vi upp om tillstånd att ankra. Dessutom hörde vi att man inte fick slänga sopor i land utan det kommer en “sop-båt” och hämtar upp sopor, ja mot 5€. Vi hade redan slängt sopor och K’Dans kamouflerade sina sopor nästa dag. Ibland är det oklart med bestämmelser och annat och det står inte alltid i pilot-böckerna men Kaptenen brukar ofta konsultera seglarforumet “noonsite” på nätet. Där kan det finnas ytterligare informationer. Syracusa visade sej vara en riktigt trevlig stad och framförallt den gamla delen.

DSC_0749, Syracusa DSC_0773, Syracusa DSC_0762, Syracusa DSC_0794, Syracusa

Vi strosade omkring hela dagen  i hettan tillsammans med Gerard och Karina från K’Dans. Vi besökte så klart katedralen där det ständigt brinner ett ljus för helgonet Santa Lucia.

DSC_0737, Syracusa DSC_0743, Syracusa DSC_0745, Syracusa

Naturligtvis smakade vi också på den fantastiska Sicilianska glassen. Förutom att strosa runt och upptäcka staden så upptäckte vi ett annorlunda söndags nöje i form av att ta en liten badbåt, samla lite vänner och gruppera i hop sej nedanför promenaden.

DSC_0744, Syracusa DSC_0751, Syracusa

Även en ny sport upptäcktes, i alla fall var den ny för både Krabban och Kaptenen. Det var nämligen VM i Kanot-polo. Vi var naturligtvis tvungna att stanna till och titta på när Kanada tränade. Tävlingarna startar inte förrän 30/8 och då är vi tyvärr redan påväg igen. Sverige har också ett lag i denna “nya” sport och vi såg dem som hastigast när deras minivan swishade förbi oss.  Det såg ut att vara en sport med fart och action så det är säkert kul att titta på. Märkligt vad mycket konstiga sporter det finns som man inte hade en aning om att de existerar.

DSC_0788, Syracusa DSC_0786, Syracusa

Dag två tog vi turistning i den nyare delen av staden. Till vår lycka så hamnade vi in i ett “icke turistiskt” område där vi hittade ett “lunchställe” i en park. Sunkiga plast stolar med ölreklam och inte särskilt snygg omgivning men mackorna….alltså, det var den godaste lunchen vi ätit på länge! Mackorna var fantastiska med gott varmt fluffigt bröd och fyllning efter önskemål. En slags Italiens “Subway delux”. Efter att ha handlat lite på marknaden så åkte vi hem till Resolute.

DSC_0772, Syracusa DSC_0776, Syracusa

Det blev lite mer jobb innan vi kunde hoppa i plurret, och ja, det är varmt, 27 grader.  Kaptenen hade på morgonen hittat en lös skruv och en bricka på däck. Sådant får inte lämnas åt slumpen och hittar man en skruv så finns det ett hål där den ska sitta så operation “skruvhål” inleddes. Allt kollades och tillslut så fick Kaptenen bli hissad upp i masten. Tänk, allra högst upp hittades “hålet”. Det var en skruv från antennfästet som lossat och det var lätt att åtgärda.

DSC_0813, Syracusa

Kvällen ägnades till grillning och 10.000 spel tillsammans med K’Dans.  Troféerna “Prescious & Long-John” finns just nu på Resolute och det är jämt. Det står 12-12 i matcher så det är olidligt spännande. Vem ska ta hem totalsegern 2016?  Vår vidare plan nu är att ta oss runt hörnet och lägga Resolute i hamn några dagar medan Kaptenen och Krabban ska ta en liten mini bil-semester och se sej om lite grann på ön.

DSC_0814, Syracusa

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.