Oförutsedda händelser i kanalen.

Crinan Canal ligger högst uppe vid halvön Kintyre. Den är en väldigt vacker genväg för att komma över på den västra sidan, utan att behöva åka runt den stökiga udden Kintyre Mull i söder. Den är inte så lång, 14,5 km men det är 15 slussar! Vi kom fram till kanalen på förmiddagen och strax efter lunchtid åkte vi in i första slussen.

DSC_0846, Crinan DSC_0849, Crinan DSC_0847, Crinan

Första och sista slussen kallas “sea locks” och de sköts av personalen. Alla de andra slussarna, alltså 13st fick vi sköta själva. Det hade varken Kaptenen, Krabban eller Nicke en aning om när vi började. Som tur var slussade vi tillsammans med tre Kanadensare i en stor motorbåt, Wandering Canuck Too, som visade oss hur allt gick till. I varje sluss så ska 2 portar och två luckor öppnas och stängas och det var inte någon barnlek, de var verkligen tunga. Krabban styrde upp slussningen och utöver kunskapen från Kanadensarna så skaffade hon snabbt tips på slussteknik från olika slussvaktare, som skötte de öppningsbara broarna.

DSC_0858, Crinan DSC_0857, Crinan

Det blev tre slussar innan det var eftermiddag och Resolut förtöjdes vid en pontonbrygga längs kanten. Väl på plats blev vi inbjudna till Kanadensarna, Ed, Kerry och Pat för en trevlig kväll.

DSC_0878, Crinan

Morgonen där på var det finfint Skottlands-väder med “ös-duggregn”. Krabban var utrustad med full träningsmundering eftersom hon förstod att det var det som dagen skulle bjuda på. Styrketräningspass! Sen slussades det hejvilt hela dagen. Vissa slussar var super-tunga och då fick även matros Nicke känna på lite styrketräning.

DSC_0881, Crinan DSC_0880, Crinan

Den här dagen slussade vi med en fransk båt, Keltia d’eux. Krabban fick ta fram sin franska och fransoserna fick damma av engelskan men det blev ett bra teamwork i slussarna efter ett tag.

19832803_10155373508060097_647486956_n

I slutet av dagen styrde Krabban upp lite flugfiskare och husbilsförare som “putt-hjälp” i slussen.  Kanalen var mycket vacker och vi fick många fina vyer.

DSC_0866, Crinan  DSC_0915, Crinan  DSC_0894, Crinan

När vi kommit igenom sista bron, där “tutan” från Grekland fick komma till användning, så bestämde vi oss för att ta kvällen. Nu hade vi bara en liten transport till sista slussen i Crinan….trodde vi! När sluss personalen passerade så fick vi information om att sista slussen hade gått sönder.  NEJ!!

DSC_0918, Crinan DSC_0920, Crinan

De hade kallat på dykare från Glasgow som skulle inspektera och kunde inte förrän efter det ge besked. I värsta fall skulle det kunna bli så att båtarna i kanalen fick ligga kvar tills det var lagat eller vända om. Nu blev det lite svettigt i Resolute eftersom matros Nicke hade flyg från Islay på torsdag!! Vi kunde vända om men det skulle fördärva hela vistelsen på Islay eller så kunde vi bli fast i kanalen. Vid skepparmötet kom vi fram till att vi hade tills nästa dags lunch på oss att bestämma om vi skulle vända om. Tanken på alla slussarna fick Krabban nästan att svimma och Nicke såg sina whiskey-provningar flyga sin kos. Kaptenen behöll lugnet och var som vanligt positiv och bestämde att vi sover på saken. Morgonen efter så tog vi promenadvägen som går längs kanalen, bort till Crinan för att se om vi kunde få besked. Vi promenerade, fikade och undrade.

DSC_0909, Crinan DSC_0924, Crinan

Dykarna var där och tillslut, efter konferens med tekniker så fixade sej det hela. Hurra!!! Glädjen och lättnaden var stor och efter att ha fått skjuts tillbaka till Resolute med Slusschefen så kunde vi lite senare glida igenom näst sista slussen till den lilla hamnbassängen. Vi firade med afternoon tea på caféet, champagne och snack hos de trevliga fransoserna, som även förärade oss med en keltisk flagga.

DSC_0709, Glenarm

Senare gick Krabban för att bjuda in Kanadickerna till Resolute och då frågade Pat om vi kanske skulle vilja spela ett tärningsspel. Krabban gjorde stora ögon och frågade, “ Heter det kanske 10.000?” Pat svarade att, “ Nja, ungefär men vi kallar det Frankle”. Alltså allvarligt, vad är oddsen för att träffa på 10.000-spelandes Kanadensare i Skottland?? Kvällen blev mycket trevlig och nu mer så har spelet 10.000 tagits upp till nya höjder. Vi bytte helt enkelt in varsin regel. De fick “Malena-regeln” och vi tog “slå-vidare-regeln”. Det kan vi kalla internationellt samarbete! Troligen får nog spelet, “10.000” sitt eget inlägg framöver här på bloggen.  Det var mycket glada miner när vi nästa morgon slussade ut till havs tillsammans med b.la en liten båt med skottar. Observera förresten den skotska segel-utstyrsel, oljebyxor och stickade ylletröjor.

DSC_0949, Crinan

Tjoho, då seglar vi mot Islay!!

19873765_10155373507950097_136423324_n

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Oförutsedda händelser i kanalen.

1. Elisabeth, den avundsjuka skriver:

Ojojoj, vilka äventyr! Tur för Nicke att de lyckades fixa slussen! :-)