Rome – Helsinki

Vanligtvis säger alla guideböcker att det behövs minst tre dagar eller mer för att turista sej i Rom. Nu hade vi inte precis hur mycket tid som helst utan faktiskt bara två dagar, så det var bara att ta fram vårar “super-turist-tempo” och sätta igång. “Det måste väl vara en fråga om hur fort man går också” sa Krabban och så satte vi fart. Vi måste faktiskt säga att vi har tränat upp ett riktigt snabbt turist tempo under vår resa. Det blir lätt väldigt mycket som ska turistas efter vägen. Under dagen betade vi av i princip alla stora sevärdheter, ett rätt svettigt jobb i dubbel bemärkelse eftersom det var 29 grader i Rom och betänk att vi gick till fots hela dagen.

DSC_0463, Rom DSC_0536, Rom

Rom är verkligen fint och har storslagna historiska monument men det är nästan så att det blir lite överväldigande med alla fantastiska byggnader och lämningar. För utom alla monument så kryllar det med turister. “Det är nästan så att man får lite panik” tyckte Krabban och Kaptenen höll med. Från att bara haft varandra att trängas med den senaste tiden så var det en stor kontrast att hamna i detta myller.

DSC_0514, Rom DSC_0484, Rom DSC_0490, Rom

Tidigare har vi rapporterat om konstiga huvudbonader. Ni kommer väl ihåg den hopfällbara hatten? Här kommer uppföljaren, den genomskinliga. När vi ändå håller på så hittade vi också avdelningen fototställningar. Där ligger även Krabban i lä.

DSC_0450, Rom DSC_0537, Rom

Vi lyckades dock hitta lite bakgator med små “oaser”  mitt i allt vimmel.

DSC_0478, Rom

Efter en lång och svettig dag tog vi tunnelbana och pendeltåg till förortens förorts förort, där hamnen ligger. Rena rama Harlem faktiskt men det ska sägas att Ostias centrala delar verkade vara riktigt fina när vi åkte förbi med bussen. I Italien är mycket lite “oklart”.Bland annat kunde vi aldrig få någon klarhet i det här med bussbiljetter. Helt oklart om man egentligen behövde det. Från Ostia fanns det ingen möjlighet att köpa på bussen eller i någon maskin men ingen kollade heller biljetter för den delen, på andra ställen fanns det maskiner men icke fungerade sådana, så helt klart oklart. Dag två var det dags att hälsa på hemma hos Påven.

DSC_0002, Vatikanen

Möjligheten för detta krävde en tofs-bärande guide, ni vet en sådan där med pinne och en tofs högst upp. Ja, så tro det eller ej,  helt plötsligt befann vi oss i en grupp som likt ett lämmeltåg följde vår guide, som för övrigt var verkligen långrandig och oerhört omständig, men vi slapp köa så det var värt besväret.

DSC_0015, Vatikanen

Det var trångt, svettigt men rätt intressant och åter igen var det nästan lite för mycket för att kunna ta in det hela. Kul att ha fått möjlighet att se det hela i alla fall. En bonus var att Krabban lyckades ta ett foto inne i det fotoförbjudna Sixtinska kapellet där påven väljs.

DSC_0095, Vatikanen

Förresten fick ju Sverige ett nytt helgon strax innan vi kom och Polen fick en ny kardinal. Det fick vi reda på när vi var nära att hamna in på en mässa till Kardinalens ära när vi turistade oss inne i en katedral. Ni kan tänka er, en lång mässa och dessutom på Polska, men som tur var hann vi ut i tid.

DSC_0557, Rom DSC_0555, Rom

Rom är absolut värt att besökas men det krävs lite tid för att kunna smälta alla intryck. Efter de svettiga dagarna tog vi åter igen tunnelbana och pendeltåg ut till förortens förorts förort. Efter dessa turistiska dagar så stängde vi till båten och hoppade på flyget mot Helsinki. Även där var det lite oklart. De byttes gate hit och dit och när det började närma sej boarding tid så gick vi till gaten. Där vinkade vår “inchecknings-dam” frenetiskt, ja så vi fick gå på med en gång och vi blev något förvånade när hela planet redan var fullt.  Strax efter oss kom tre personer sen åkte vi och detta utan att det någonstans hade aviserats att det var boarding. Ja, helt klart lite oklart. Som Krabban har väntat på att få träffa sitt första lilla barnbarn!! Vilken känsla det var att få pussa på det lilla gull-hjärtat, verkligen priceless!

13389200_10209838052897999_922806542_o

Krabban brydde sej inte ett dugg om att “Farmor” låter urgammalt, hon är gärna farmor till detta lilla underverk! Efter flera dagar av bebis-snooz med bland annat namngivnings ceremoni så bär det av mot Göteborg för nästa festlighet, nämligen Kaptenens, lite jämnare födelsedag, innan det blir dags att återse Resolute igen. Det kan också hända att Krabban styr upp lite i Karlstad på vägen.

DSC_0131, Vatikanen

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.