Sköldpaddor och ödlor

När vårt nya storsegel var på plats så var Kaptenen mycket nöjd och glad. Det var både snyggt och passade fint, så UK Sails hade gjort både ett snabbt och bra jobb. Med storen hissad så blev det en hel dags fin segling ner till Bequia där vi bara stoppade för att tulla in och köpa grönsaker av “Rasta-farfar” sen var vi på väg igen, letandes efter någon bra liten ö att stanna till på. Ja, och visst hittade vi både snygg ö och “turkish water” på Tobago Cays eller vad tycker ni?

DSC_0563, Tobago Cays DSC_0582, Tobago Cays DSC_0648, Tobago Cays

I flera dagar så badades det och snorklades för fullt. Där emellan så gjorde vi mest ingenting annat än läste eller lyssnade på bok. Trevligt umgänge fick vi också när vi träffade på båten Anna-Lisa. Det blev fika på Resolute och Krabban försökte sej på lite muffins bak, försökte är rätt ord för när hon skulle vända plåten (gaslågorna är längst in så allt behövs vändas efter halvtid för att få en jämn gräddning) så välte den och de stackars muffinsarna hamnade upp och ned på mattan. Fula ord och mutter hördes från Krabban men hon är inte den som ger upp i första taget så, hej och hå då blev det ett nytt försök. Det gick sådär. På något sätt, som Krabban rakt inte kan förstå, så lyckades de bli alldeles brända och smakade riktigt äckligt så den plåten fick bli fiskmat istället. Trots att det blev muffin-fritt, men i alla fall med lite småkakor, så blev det ett trevligt eftermiddagsfika med Thomas , Margareta, Mathilda och Troels och vi bestämde att fortsätta med middag på Anna-Lisa. Det blev en riktigt kul kväll. Hoppas vi ses senare igen.

DSC_0593, Tobago Cays

Det är inte direkt långt mellan öarna här i Grenadinerna och när grönsakerna tog slut så  bestämdes det enhälligt att gå tvärs över, till Union Island, för att handla lite.

DSC_0618, Union Island

Det blev ett lite kortare stopp där med grönsakshandling, lunch och wifi för att sen gå ut i en vik på nästa ö, Mayreau. Eftersom vi haft wifi på lunchen så kunde vi kolla vädret och det var bra för under natten skulle det komma in helt ovanliga västliga vindar så vi la oss helt sonika bakom ett rev på östra sidan. Där var vi helt ensamma under natten och sov så lugnt och skönt. På morgonen när vi vaknade hade det kommit in två båtar och några till blev det under dagen, det hade varit riktigt besvärligt på flera platser i och med den ovanliga västliga vinden. Ja, och sen kom dom då, våra Holländska vänner på båten K’Dans.

DSC_0630, Mayreau

Det blev ett kärt återseende så här efter fem månader. Mycket att prata om och naturligtvis blev det match i vårt vanliga tärningsspel,10.000. Efter gemensamt skepparmöte bestämdes att ett besök på “worlds end reef” under dagen passade bra, eftersom det var så lugnt. Sagt och gjort och det var rätt coolt att ankra mitt ute i ingenting, inne i ett rev. Revet ligger långt bakom den lilla ön, där de för övrigt spelade in delar av ”Pirates Of the Caribbean”

DSC_0669, Tobago Cays

Snorkling med färgglada fiskar och sköldpaddor blev det innan vi tuffade tillbaka till Tobago Cays igen. Sköldpaddorna förresten, jösses vad stora! Det var antagligen Donatellos farfars far. Kaptenen misstog sej på en sköldpadda och trodde det var en simmande dam i badmössa, så ni förstår.

DSC_0650, Tobago Cays

Det är många små lokalbåtar som säljer det ena och det andra men de är väldigt respektfulla och sköter det snyggt. BBQ på stranden är en populär aktivitet och vi visste sen förra gången att det var en möjlighet. Tillsammans med K’Dans bestämdes det att det vore trevligt och Karina frågade “Sid, the bananabread and t-shirt man” vem som var bästa grillaren. Det visade sej vara, enligt ”Sid”, “Free Willy”. Riktigt trevligt och mycket god mat fick vi och trots att det var flera tält med “grillare” så kändes det faktiskt ändå inte som en turist-fälla. Vi fick så mycket mat och förstås “banana bread” till efterrätt, så vi var helt proppmätta när kvällen var över och “Free Willey” tog oss tillbaka i sin båt. Nästa dag tog vi jollarna till “grill-stranden” där Vernice, kvällen innan lovat att ta oss med runt ön.

DSC_0671, Tobago Cays

Kanske inte världens längsta “hike” precis, ön är ju pytteliten, men mycket spännande tyckte Krabban eftersom hon fick se Kameleonter. Kanske en meter långa var dessa urtidsdjur och dessutom bjöds det på Kolibri och kvällen innan visade sej en “Possum” (pungråtta på Svenska) på lagom avstånd, så Krabban var nöjd.

DSC_0710, Tobago Cays

Sakteliga tar vi oss ner mot Grenada där ett gäng “barn” skall mönstra på för ett tag och där efter tar vi oss norr ut igen för att så sakteliga ta oss hemåt. Ja, för så kommer det att bli, vi går hemåt efter den här säsongens slut. Tanken på att “översomra” i flera månader var inte så lockande och många faktorer spelar så klart in, så någon gång i slutet av augusti beräknas Resolute få känna på lite Västkust-vatten igen. Men först ska vi intensiv njuta klart här!!

DSC_0702, Tobago Cays

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Sköldpaddor och ödlor

1. Eva.jilderbo@gmail.com skriver:

Underbar läsning, ni verkar ha det fantastiskt. Nu blir jag riktigt sugen, vi får väl se vad som händer.. Kram på er från ett kallt och rått Göteborg.

2. Eva-Helen och Jari skriver:

Tänk att ni då varit borta i över 2 år, vilket underbart äventyr! Välkomna hem, ni kan ju åka ut igen!