Skumparty på Ibiza

Efter att ha legat inblåsta på Formatera några dagar så kom vi äntligen iväg mot Ibiza. Det var en rätt mulen dag men sådana dagar finns faktiskt också. Under färden fick vi följe med en liten vän som tog varv efter varv runt båten som för att kolla in oss.

DSC_0207, Ibiza

Vi hittade en bra ankringsplats utanför staden San Antonio, fast när vi lämnade så satt vi åter igen fast i en stor kätting, så det är verkligen bra att ha “trip-lina” på ankaret. Staden i sej var inte mycket att hänga i julgranen. Det var en stad uppbygd för brittiska partyungdomar. Varje tvärgata hade en souvenirbutik, en club och ett hamburgerhak i en oändlig rad. “Ibitzisarna” verkade kanske en aning trötta på stojet för det satt förbudsskyltar för nästan allting. Krabban tyckte att det där med att strö Cd-skivor runt om kring sej verkade vara lite väl mycket 80-tal.

DSC_0262, Ibiza DSC_0263, Ibiza

Ja, så i San Antonio var det inte mycket att se så vi hoppade på bussen till Ibiza stad istället. Efter en knapp halvtimme och 2€ så var vi där. Ett bra beslut för “där var det snyggt i alla fall” tyckte Krabban. Vi satsade på att knata hela vägen upp till toppen på gamla stan och det lönade sej för där fick vi en snygg utsikt.

DSC_0253, Ibiza DSC_0237, Ibiza DSC_0240, Ibiza

Kaptenen fick naturligtvis också kollat in alla hamnarna, det finns tre stycken. Det går aldrig att komma till ett ställe med en hamn utan att Kaptenen måste undersöka dem. I Ibitzas hamn låg det också lite större motorbåtar än vad vi är vana att se och frågan är om inte Resolut hade fått plats inne i solterass loungen.

DSC_0218, Ibiza DSC_0219, Ibiza

Det är alltid intressant att ta ett vätskestopp och sitta och titta på människor, rätt vad det är får man se något nytt. Den här gången fick vi se en “i hopfällbar solhatt”. Helt osnygg men ändå rätt praktisk kunde Krabban o Kaptenen enas om.

DSC_0260, Ibiza

Tillbaka till västra sidan så fick vi sen en fin eftermiddag i solen. Vi fick också se ett fenomen. Det bara välde in maneter utifrån havet, antagligen i någon slags strömfåra. Läskiga men vackra tyckte Krabban och var genast framme med sin förlängda arm, dvs kameran. Kameran är med i vått och torrt och den tålmodiga Kaptenen har förlägne sen inrättat sej i “Foto-takt” under tiden som Krabban utropar “kolla”, “vänta”, “ har jag sagt att jag älskar min kamera”. Det finns promenad takt och så finns det “Foto-takt” som är Magnus på Nannys beskrivning på promenader med fotografer, dvs. gå-stopp-gå-stopp-gå-stopp. Vi fick även på hälsning av två större delfiner i hamnen.

DSC_0295, Ibiza DSC_0266, Ibiza DSC_0290, Ibiza

Det är rätt trevligt att besöka Ibiza under försäsong. Lugnt, inga hysteriska turister eller ap-fulla partyungdomar och inte mycket till trängsel. Den enda nackdelen är att säsongen för “skumpartyn” inte börjat. En liten besvikelse för Kaptenen och Krabban förstås som hade storartade planer på att invadera ett skumparty. “Nä men då får vi väl ha ett eget skumparty då!” sa Krabban och Kaptenen. Så med lite spansk house musik, för att komma i stämning, och med lite Yes så ordnades det ett episkt skumparty på Resolute. Och vem vet, ett sånt här lyckat party kanske helt enkelt kommer att bli en tradition.

DSC_0331, Ibiza

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Skumparty på Ibiza

1. Annette skriver:

Låter kul med skumparty!!!
    Låter mindre kul med maneterna…
    Kanske ska ni hjälpa till med lite vetenskapsarbete och rapportera in fynden på

Den vackra prickiga du fångat på bilden verkar väl vara
    (Info hämtad från http://www.holidays-majorca.co.uk/trips/beaches/types-jellyfish-around-majorca)
    Pink jellyfish (Pelagia Noctiluca)
    Sting level: painful and dangerous.
    It is a 10cm fluorescent jellyfish, transparent with pink or purple tones. It has 16 long tentacles that can cause pain, burning, nausea and muscle cramps. They are not very common in Majorca, but if seen do not touch!

Anledningen till mitt lite extra intresse för maneter är att jag en sommar då vi seglade i dom Grekiska vattnen så brände jag mig på en ”tråd”. Osynlig i vattnet men det kändes och såg ut som om jag hade fått flera kraftiga piskrapp på armen. Inte kul!!!