Snygg ö och nudister

På den lilla ön Canouan hade vi det trevligt tillsammans med våra vänner på K´Dans. Först låg vi i “snyggviken” men ojoj vad guppigt det var under natten, så vi flyttade oss upp efter kanten istället, där det var mycket lugnare, och så stannade vi två nätter till.

DSC_0730, Canouan DSC_0726, Canouan

Det har varit väldigt blåsigt och många båtar ligger och väntar in lite lugnare vindar, fast om man som vi, blåste med vinden så gjorde det inte så mycket. Vi blåste hela 7 nm ner till ön Mayreau. På vägen dit passerade vi en J-båt, ett sjörövarskepp och en slags fiskefarkost eller vad den nu kan kallas. Sjörövarskeppet förresten, det ser inte särskilt farligt ut idag men faktum är att skeppet var ett av skeppen i “Pirates of the Caribbean” men var då svartmålad.

DSC_0733, Canouan DSC_0749, Mayreau DSC_0725, Canouan

På Mayreau fick vi än en gång vinka hejdå till Karina och Gerhard på K’Dans men vi hoppas att vi hinner ses norr över lite senare. Tyvärr gick det sådär och totalsegern i 10.000 gick till Holland vilket också resulterade i att vårt vandringspris, “Precious, LongJohn och Little John” nu finns på K’Dans. På Mayreau möts vi åter igen av allehanda färgglada hus men det här är nog det mest krusidulliga vi snett så här långt.

DSC_0755, Mayreau DSC_0756, Mayreau

I viken blev världen liten igen. Vi träffade nämligen på den Kanadensiska båten “Element”, som vi träffade första gången på Teneriffa under Halloween, när yngsta dottern Jordan under var ute på “Trick or treat”. En trevlig kväll på Element följdes upp av besök på Resolute någon dag senare. Tack vare den äldsta dottern, Paige så fick nu Kaptenen och Krabban ett superbra svar på det här med flygfiskarna. Ni vet, om det heter stim eller flock. På engelska heter ett stim av fiskar “school” (uttalas skuål) och en flock fåglar heter “flock” så, då borde det helt enkelt heta en “Schlock” (uttalas sklock) of flying fish sa Paige. Helt genialt tyckte Krabban. Pappa Shaun och mamma Sherrey var en av kvällarna med oss och hängde i baren på “Dennis Hidaway”.

DSC_0765, Mayreau

Det blev så trevligt där Dennis och Dennis fann varandra och vi fick både otaliga historier och drinkar serverade. Rätt var det var kom även en tysk pappa med sina vuxna trillingar (!) så det var verkligen full rulle i baren den kvällen.

DSC_0762, Mayreau

Innan vi skulle tulla ut från St Vincent området bestämde vi att blåsa ner till PSV, Petit St Vincent. En liten liten supersnygg ö!

DSC_0781, PSV DSC_0783, PSV DSC_0815, PSV

“Tänk att vi ligger här, på ett sådant vackert och fint litet ställe!” utbrast Krabban, för det var verkligen fantastiskt fint. Nästa dag lät det, “ Tänk att vi ligger här, på ett sån vackert litet ställe och så är det så fult väder!” Det har onekligen varit lite ombytligt väder med både regn och blåst, men som tur var blev det fint igen dagen där på. Kaptenen och Krabban passade då på att jobba i trädgården eller ska vi kalla det skogen kanske? Det växer så otroligt mycket på botten och det är riktig hårdträning för att hålla efter beväxningen och detta trots att vi ska ha en superbra bottenfärg. Kaptenen tog till och med lufttuben och gick över propeller och roder ordentligt medan Krabban försökte få ren loggen. Ja så nu går det minst en knop snabbare och vi kan även se det på logg-mätaren. Efter en strand promenad så passerade vi fiskare som rensade fisk och fick en kul uppvisning i “hur vi fåglar slåss om maten”. Det var Större fregattfåglar och faktiskt små skrattmåsar som slogs. De är rätt tuffa de små skrattmåsarna, som törs ge sej in i kamp med de stora Fregatt fåglarna som kan ha ett vingspann på upp till 250 cm.

DSC_0826, PSV DSC_0842, PSV DSC_0877, PSV DSC_0879, PSV

Vid middagstiden en dag när Kaptenen och Krabban satt och intog en mysig middag så sa Krabban: “Tänk att vi ligger här, på ett sånt fint ställe, äter sådan mysig middag och så ska jag behöva se någon som tvålar in sej mellan skinkorna!!” Krabban känner sej förföljd av “nudist-tyskar”. Hur det nu är möjligt så råkar vi få tyskar som “grannar” och som helt ogenerat står och tvagar sej både här och där. Vi pratar inte diskret badning eller tvättning, som många andra lyckas bra med,  utan grundlig tvagning av det mesta och gärna på en, från alla håll, väl synlig plats. Som tur var fanns det inte bara “nudist-tyskar” som grannar utan ett trevligt amerikanskt par, Steve och Mary, på båten Willow. När de kom “över snorklandes” så inviterades de på en “sundowner” på Resolute och nästa dag var vi på Willow. Det är en av de verkligt trevliga sakerna med att segla runt lite på jorden, vi får möta så många trevliga människor på vägen.

DSC_0834, PSV

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Snygg ö och nudister

1. Annette skriver:

Jätteroligt att läsa varje gång.
    Må så jättegott!

2. Thomas Veber skriver:

Hejsan,
    Trevlig läsning! Vi är på St. Lucia och utnyttjar till fullo ert tips om resortet här :-)
    Hoppas att vi träffas igen längre norrut!