Snyggaste stranden

Nu har vi avverkat lite Grekiska öar. På Zakhyntos hittade vi första riktiga turiststranden med allt vad det innebar. Vi ankrade utanför eftersom vi tagit reda på att det fanns ett dykcenter där vi skulle kunna fylla Kaptenens lufttank. Vi har en liten tub med för akuta saker, tillexempel när plast behöver tas bort från propellern. Tuben fick vi dessutom fylla upp gratis och det var minsann en bonus.

DSC_0281, Zakhyntos DSC_0282, Zakhyntos DSC_0283, Zakhyntos

Nästa stopp blev den välkända Lagana-bukten. Det är numera ett naturskyddsområde och det finns regler för var det är tillåtet att ankra, hur fort man kan köra och var. Vi hittade en trevlig vik just utanför “Marathonisi”, Sköldpaddsön. Vi tog oss en tur med jollen och kollade. Det var en smal liten strandremsa som turisterna fick lov och vara på under dagtid, resten var reserverat för sköldpaddorna.

DSC_0294, Zakhyntos DSC_0296, Zakhyntos DSC_0300, Zakhyntos

Det var fantastiskt fint och varmt vatten så Krabban passade på att bada lite. Ingen sköldpadda i sikte just då, mest bara turistpaddor, men lite senare så såg vi i alla fall en skölpadda lite på håll och dessutom upptäcktes resans första glassbåt.

DSC_0304, Zakhyntos DSC_0332, Zakhyntos DSC_0315, Zakhyntos

På väg till nästa ö, Kefalonia, passerade vi den västra kusten på Zakhyntos som var väldigt vacker och full med grottor som inte var tillgängliga annat än med båt. Första delen på turen var fin men sen tilltog vinden och blev dubbelt mot för utlovat och vi kände oss aningen urblåsta när vi ankrade bredvid våra Holländska vänner som vi nu sammanstrålat med igen. Vi hade också anledning att fira eftersom vi nu har passerat 5000 nm. Tjoho! “Det är ju inte riktigt klokt, tänk 5000” sa Krabban.

DSC_0327, Zakhyntos DSC_0337, Zakhyntos

Kefalonias sydkust bjöd på turkost vatten, lite fina stränder och lite delfiner när vi tuffade uppåt, utan vind mot den lilla byn Eufimia ja, tills vi nästan var framme, då hade vi 15m/s rätt i näsan så det var rätt ombytligt väder men sundet mellan Kefalonia och Itacha är känt för att “kanalisera” vindarna. Vi ankrade och sen blev det förstås ett 10.000 spel.

DSC_0341, Kefalonia

Eufimia är en gullig liten by med mycket blommor och goda restauranger. Det fanns också en vandringsled till “Myrtos beach” och vi kom överens om att ta en vandring. Vi och K’Dans är ju rätt vana att vandra tillsammans från våra vandringar i Almeriamar under vintern. Relativt tidigt hade vi bestämt att vi skulle ge oss av men när vi var på väg med jollen så såg vi en stor turistbåt som fått problem. De hade fastnat med sitt eget ankare i ett gammalt, jättestort stockankare och försökte få bort det genom att hålla fast det stora och släppa under sitt eget. Eftersom man hjälper varandra på sjön så åkte vi dit och erbjöd oss att hjälpa till. Med lite förenade krafter så fick vi i jollen knyta fast lite tamp kring stockankaret och sen kunde turistbåten få loss sitt eget ankare. Kaptenen tyckte inte att insatsen var särskilt stor men Krabban tyckte nog att det var en rätt viktig insats för hur hade det annars gått för de stackars turisterna som skulle ut på tur. Dessutom tyckte hon att det kändes bra att “styra upp” lite även i Grekland.

DSC_0425 DSC_0370 DSC_0372

Vandringen sen var het som en bakugn eller nästan hetare. Det var mycket djur och natur som passerades när vi gick och gick och gick och gick, men det var värt besväret! Vilken utsikt som sen uppenbarade sej!

DSC_0375 DSC_0389 DSC_0398 DSC_0404

Efter att sen gått lite neråt också, så att vi kom ner till stranden, så slängde vi oss i dessa turkosa, lite krispiga och stora vågor. Aldrig har väl ett dopp känt så uppfriskande även Krabban slängde sej snabbt i, trots att det var lite svalare vatten men de andra i gänget hävdade att hon ramlade i när vågen kom, blöt blev hon i alla fall. Hur vi kom hem? Taxi såklart, här skulle det inte gås ett enda steg mer sa både Krabban och Karina.

DSC_0318, Zakhyntos

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Snyggaste stranden

1. Susanne Tinér skriver:

Hej
    Nu vill jag kunna läsa själv utan alltid kolla i Peter.s mail.
    Underbart att det går så bra för er. Kul också ni ristar ett spår för en 405.a till.