Spännande natt

Den här senaste veckan har bjudit på både fridfullt lugn men även på lite onödigt spännande action, så Krabbans bror Daniel fick uppleva hela registret när han var på besök. Vi hade bestämt oss för att besöka lite nya små öar. Bland annat fanns det en ö som hette Klamos där viken Port Leon låg. På vägen dit körde vi över en ö. Ja ni ser ju själva, det är inte alltid helt uppdaterat i korten.

DSC_0504 DSC_0497

När Grekland drabbades av jordbävning 1953 så förstördes vattentillgången och byn övergavs så det är bara lite hus och en kyrka som finns där. Kyrkan blir förresten ompysslad varje vecka av några goda själar. Viken är stor och det var många som ville vara med. Bland annat var det tre olika charter flottiljer som kom dit. De hade dock en ledare med på båten med flest flaggor och han stod och dirigerade in dem på ett föredömligt sätt.

DSC_0531, Getingviken DSC_0533

Jollarna där emot fick de klara själva och det gick sådär. Först kom en prydlig besättningsman, från en superyacht längre ut i viken, bogserandes en aningen purken brittisk 12-åring som fått motorstopp och drivit ut. Lite senare på kvällen så var Englands “ Sunes sommar” familj med “Pappa Rudolf” i farten med att försöka förstå och manövrera jollen och dess motor. Det såg så knasigt ut att Kaptenen, Krabban och vår gästande matros hade fullt sjå att hålla sej för skratt. Kaptenen, som satt ute fick verkligen skärpa till sej och när familjen trasslat sej ur tampar och annat och snurrat omkring ända upp längs med Resolut och ungen (Sune) sitter och skriker till Kaptenen “ Help, our motor doesn’t work” (fast det var pappan som inte fungerade riktigt), då svarar Kaptenen med en härlig brittisk ton, “Well, paddel then…” var på besättningen på Resolute totalt bröt ihop. Förutom båtfolk så beboddes viken av en fruktansvärd mängd alkoholist-getingar. Geting fällan som vi laddat med lite av varje och en slurk öl fungerade bra men med en sådan slags fälla drar man liksom till sej getingarna och det är ju inte meningen. Det var även fantastiska fjärilar som verkade fått smak på ölen. Den ståtliga “Two tailed pacha” drack glupskt ur Daniels hand. Även en “White Amiral” fjäril  (?) landade hos oss. Efter att Krabban övertalat Kaptenen så prövades det att bränna kaffe mot getingarna och se det fungerade bättre än förväntat.

DSC_0520 DSC_0580 DSC_0543

Receptet är: Ta en eller två skopor kaffe och lägg i folie i ett eldfast kärl. Fjutta på kaffet tills lite rykande glöd uppstår. Ställ mitt i maten eller något. Luktar apa först men man vänjer sej. På morgonen när vi skulle ge oss av var Krabban lite efter Kaptenen och Matrosen men innan hon han sticka ut näsan beordrades hon att stanna under myggnätet för jösses vilken svärm av getingar som surrade och hade fått smak på grillen. Vi tog oss snabbt där ifrån och gav oss av mot fastlandet och “Kyrkviken”. I kyrkviken gömde vi oss för lite vind som skulle komma och på köpet fick vi en ca två timmar lång grekisk ortodox gudstjänst…på högtalare över hela viken!! Här skulle minsann inga förtappade själar gå förlorade.

DSC_0552Födelsedagsviken  DSC_0539Födelsedagsviken DSC_0550Födelsedagsviken

Ja det var den lugna delen. Nu skulle det bli lite action igen. Det var den fantastiska viken “One house bay” som stod i centrum. Vi hade en fantastiskt fin första dag där. Här ser ni Krabban i färd med att assistera med långa tampar i land. Vi använder också “ brandslang” på tamparna för att undvika skador. Endel använder kätting.

DSC_0558 DSC_0566 DSC_0560

Det snorklades och Kaptenen fick leka hamnkapten och hjälpa en hel del båtar att lägga till. “Ja, men det är så lätt att bara ta jollen och hjälpa till att hålla deras båt tills de hinner trassla klart med tamparna i land” sa Kaptenen och fick mycket uppskattade tack. Han har ett stort hjärta den där Kaptenen.;) Dagen efter fick vi en italiensk båt bredvid oss, som trasslade lite innan de kom på plats med assist av Kaptenen. De var glada och tacksamma och bjöd därför över oss alla på ett äkta Italienskt kaffe. Det var gott minsann. De hade också plockat sjöborrar som de skulle äta, sådana som man absolut inte ska trampa på i vattnet och därför alltid har badskor.

Vi fick en liten lektion angående detta och det var kul. Det är det gula grejet som man äter. Men sen ni, då blev det action. Vinden vände och det blev oväntat stor och jobbig sjö som drog in i viken. Det var stora vågor och mycket vind som gjorde det mycket obekvämt. Alla var vakna när vi hör att Italienarna går. Det är oklart om deras tamp eller ankare släppt men de gick i alla fall. På väg ut, en bit framför Resolute stannar båten. De “nödankrar” för det visar sej att de fått en tamp i propellern. Det var ingen lek för den modiga italienska kaptenen att ta ett ofrivilligt natt dyk i den sjön. Kapten Dennis var förstås ute för att hjälpa och bidrog med en super stark pannlampa för att lysa upp i vattnet.  Pannlampan är  på 4000 lumen, vilket är väldigt starkt. Italienaren lyckades med uppgiften och de kom tillslut iväg. Någon dag senare så får Kaptenen ett mail där de tackar så mycket för all hjälp och numera har vi en stående invitation till familjen när vi har vägarna förbi Bari. Egentligen hade vi velat gå under natten men en stor motor yacht låg ungefär på vårt ankare och det hade varit för riskabelt att försöka. Med en extra tamp midskepps, som vår super dykare till Matros fixade simmandes i vågorna, upplyst av superlampan, så kände vi oss säkra, så vi beslutade att stanna. Vi hoppades att båtarna runtomkring skulle hålla och inte orsaka något. En annan båt grannen satt hela natten med handen på tampen för att vara säker att den inte kulle släppa. Kaptenen tog nattvakten och sen kl 06:00 så hade vi ljus igen. Som tur var gick motorbåten just före oss så det slapp bli krångel. Ja, se det var lite onödigt spännande natt och en aning trötta så gick vi till födelsedagsviken för att “lugna våra nerver “ (Krabbans uttryck) och sova för att nästa dag vinka av vår eminenta Matros Daniel.

På vägen dit gjorde vi förresten ett “fenomen” så att det verkligen skall väcka frågor. Det kan ju hända att det just i det ögonblicket togs en bild med satellit. Som de ska undra vad som hänt där .

DSC_0592 DSC_0594

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Spännande natt

1. Annette skriver:

Vilken skön och spännande tillvaro ni har!!!
    Och sådan underbart underhållande läsning!