spirbom och slitage

Vi har nu mindre än 4% kvar av denna Atlantresan. Angör Waterford på Irland imorgon förmiddag.

Ett dilemma i segling som ökar med antalet sjömil är skav på tampar, segel etc. Så dagsrutin är att hålla utkik efter eventuella begynnande skav. Kanske släppa på fall, skot och preventer bara för att byta anläggningsytor.
Vår största bov har varit försegelskotet genom spirbommen. Med risk för dålig upplösning via satellit kommunikation så har jag lagt med en bild på hur vi löser detta.
Vi sätter alltid bommen med två nedhal. Ett framåt och ett bakåt. Har en ”billigare” tamp från ytterhornet på spribommen in till båten och sätter ett kastblock i ”främre” ändan.
När jag vill spira ett segel så sätter jag kastblocket runt skotet och ”drar” ut det till nocken på spirbommen. Fördelar;
– Behöver inte ta ner bommen vid segelskiften etc. Vår bom har suttit uppe i 6 dygn nu = mindre riskmoment på däck.
– inget slitage på skotet. Kan eventuellt bli skav på den ”billiga” tampen, men det är på änden och lätt att kapa tagla och montera på nytt. – Kan enkelt skifta mellan Genua och fock utan att ta ner bommen.

Ett annat tips till oss som bara har en spirbom; använd storsegelbommen som spirbom. Funkar kanon såvida du inte har allt för bakåtsvepta spridare. Ett block i nocken, dra ut bommen med preventer sedan samma lösning som för spirbommen.

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till spirbom och slitage

  1. Annette skriver:

    Fiffigt! Tack för tipset.
    Önskar er en skön ankomst till Irland.

  2. Thomas Veber skriver:

    Känner igen det här med slitage. Jag sydde på kraftig canvas längst ut på skoten till genuan redan i Medelhavet. Det fungerar också bra.

    Margareta och jag var i Waterford för 10 år sedan – kommer ihåg det som en trevlig by.

    Många hälsningar från Horta,
    Thomas

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *