Super Yachts och Citroner

Efter vårt skumparty och mysiga ankring på Ibiza så tog vi ett långt “ben” över till Mallorca.

DSC_0344, Ibiza

Vi hade bra med vind och endel vågor. Kaptenen tyckte det var fin och snabb segling och trivdes medan Krabban tyckte det var osköna vågor, kall blåst och lutade. Det är märkligt hur två personer på samma båt kan ha så olika uppfattningar. Krabban hade verkligen ingen “bra dag på jobbet” och till och med den alltid så tålmodiga Kaptenen blev rätt purken så det var inte någon munter stämning på Resolute den kvällen. När det är ganska stora skillnader i erfarenhet på besättningen så kan det ibland märkas lite extra mycket sådana här dagar, men efter att ha rett ut ett och annat så blev det förstås gott humör igen på båten. Det är ju ändå så att Krabban inte är någon “Whitbred-seglare” och Kaptenen får segla lite för tråkigt ibland men det viktigaste är ändå att hitta en bra nivå där båda trivs och har det bra. Ja, sådana tråk-dagar finns också även i båtlivet men som tur är är de rätt sällsynta. Vi kom i alla fall fram till Andratx, konstig stavning och ingen kan uttala det, och la oss på en boj.

DSC_0378, Andratx DSC_0379, Andratx

I Andratx är allt snyggt. Det är lugnt, dyrt och snyggt och finns ingenting att göra. En hel del kändisar har hus där och det är nog smart för dit åker inte direkt några dussin-turister, men oss gick det ingen nöd på, vi låg guppandes på en boj och njöt av utsikten. Mallis västkust är rätt vacker men lite ogästvänlig för båtfolk. Det finns bara en riktig hamn och det är mysiga Puerto Soller. Lugnt och fint med mestadels vandrande eller cyklande turister.

DSC_0388,Puerto Soller DSC_0424,Puerto Soller

Vi la oss för ankar i två nätter och fick också tillfälle att fira med Champagne då Krabban under natten hade blivit farmor, naturligtvis en ung och fräsch sådan, till en lill-kille.

DSC_0465,Puerto Soller

När vinden senare skulle vända till ett ofördelaktigt håll så fixade vi en plats i marinan. Vi fick ett par riktigt trevliga grannar, Tony och Sarah från England, på Malö-båten Ione. En dag tog vi den gamla och saktfärdiga spårvagnen till själva staden Soller. Turen med tåget var minsann en verklig “rip-of” men själva Soller var mysigt. Bästa behållningen där var när vi hittade “ett hål i väggen affär” som längst in hade en innergård där farbrorn i affären också serverade tapas på lokala råvaror. Gott och riktigt otippat mysigt.

DSC_0431,Puerto Soller DSC_0437,Puerto Soller DSC_0440,Puerto Soller DSC_0438,Puerto Soller

I bergen runt omkring Soller så finns det otroligt mycket vandringsleder. Efter den dyra spårvagns resan bestämde vi oss för att ta en vandring tillbaka. Vilken tur att vi gjorde det! En fantastisk vandring genom bakgårdar, fårhagar, citronträd och vacker natur. Det stod till och med en liten farbror och sålde färskpressad apelsinjuice från sitt garage. Kaptenen rankade den här vandringen till en av de bästa, och då har vi vandrat en hel del den här vinter. Krabban var också lyrisk och sa att “om man vandrar genom citron och apelsinträds lundar, då är man glad och lycklig en hel vecka minst!”

DSC_0444,Puerto Soller DSC_0452,Puerto Soller DSC_0459,Puerto Soller

Puerto Soller ligger inte så långt från Palma. Det går ett gammalt smalspårigt tåg dit som tar ungefär en timma och ska vara en vacker tur. Kaptenen ville gärna åka tåget men vi bestämde oss för att ta bussen, i alla fall på morgonen. Kaptenen hade fått nys om att det var båtmässa i Palma och det måste genast undersökas. Nu var det inte riktigt någon vanlig båtmässa visade det sej, utan en Super Yacht mässa. Oj vilka stoooora båtar. Resolute hade kunnat misstas för en fender om vi legat bredvid. Kul var det i alla fall och sen fick vi också uppleva Palma.

DSC_0495 DSC_0482 DSC_0487 DSC_0510

Det blev verkligen en heldag med många steg avverkade. Krabban lyckades också tappa bort en liten “turkisk börs” som till Krabbans förtret innehöll i alla fall 50 pengar. Krabban ville gärna hävda att det förmodligen var någon som “snott” den, det lät en aning bättre an att hon själv skulle ha tappat den men med tanke på att hon rätt ofta tappar saker, vanligtvis i vattnen, så verkade det inte så troligt. Märkligt nog så “trillade” Krabban lite senare, på en liten “turk-affär” som sålde likadana små börsar som nu var borttappad, så en ny blev snabbt införskaffad. På hemvägen var ju tanken att ta det här lilla tåget men Kaptenen ändrade sej snabbt när det visade sej att tåget kostade femdubbelt så mycket som express-bussen. Nu har vi upplevt så mycket snyggt så imorgon tar vi oss ner till södra delen av Mallis och planerar att ankra på ett riktigt fult och tråkigt ställe där vi i lugn och ro kan smälta alla intryck som vi fått.

DSC_0352, Ibiza

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Super Yachts och Citroner

1. Lisa skriver:

Kul att ni också upptäckt Port de Soller! Det var där Erik och jag (+4 till) var på fantastiskt bröllop i 3 dagar förra augusti :-) Helt magiskt vackert! Vi åkte Jönsson ligan tåget till Palma, men det tog ett tag så det var nog klokt att ta bussen. Vi kommer absolut komma tillbaka till Mallis! Om ni är på södra Mallis (strax väster om Palma) hoppas jag ni hittar en fantastisk badvik med soft musik som vi råkade hitta med ”mopparna”. Ska försöka minnas vad det hette. Väldigt mysigt ställe med god lunch och soft musik :-)… Återkommer med det….

Ha det suuuper!
    KRAM E

P.S Det behöver inte alltid blåsa och gunga för att det ska knorras :-)