Tankar om ankring

Vill inte på något sätt säga att vi är experter i detta med ankring. Ett ämne som dryftas i många trådar i olika forum, men vi tycker oss samlat erfarenhet under åren av praktik. Mycket bygger på insamlad kunskap från andra somsatts i eget användande, så vi har inte på något sätt uppfunnit våra kunskaper. Att publicera detta känns som att sparka in en öppen dörr, men kanske inte självklart för alla och något kanske kan vara till hjälp i egna funderingar :-)
Ankare: 

Det finns en uppsjö av ankare på marknaden och några kommentarer. Moderna ankare är betydligt bättre än äldre modeller. Många sitter bra men kan ha sämre förmåga att gräva ner sig på nytt efter ett vindskifte än andra. Min ovetenskapliga tro är att Spade är bäst tätt följt av Rocna tillsammans med Rocna Vulcan. Vi har själva ett Rocna Vulcan. Ett ankare som introducerades för knappt två år sedan. Påminner mycket om Spade men till halva priset. Så långt är vi extremt nöjda. Det gräver ner sig inom en meter från dropppunkten och gör så även efter ett vindskifte. Vi hade tidigare ett Delta som vi iofs var nöjda med, men inte helt trygga då det kändes “för litet”. 

Tycker att priset inte skall vara en faktor när man väljer ankare då det skall säkra din båt och besättning i alla väder. Att vi valde Vulcan beror på att vi, med vårt peke, inte har möjlighet att ta vilket ankare som helst och vi hade möjligheten att prova Vulcan på plats innan köp. 

Vi har valt ett ankare som är storleken större än rekommenderat för vår båt. Många tror att större ankare alltid är bra, vilket jag tror man skall fundera igenom. Har du för stort ankare kommer din båt/motor inte orka få ankararet att gräva ner sig tillräckligt och därmed inte “arbeta” som tänkt. Kan därför vara sämre än det mindre ankaret. Dessutom om ankaret inte gräver ner sig hela vägen och när man gjort en 360 graders sväng runt ankaret så kan din kätting fastna i egna ankaret och på så vis dra loss det. 

Vi har en 8 mm kätting på 80 meter. Kanske skulle vilja ha en 10 mm istället för viktens skulle, men samma vikt kommer tynga ner fören ytterligare vid segling och båten kommer dyka djupare i högre sjö….
Välja plats: 

Är egentligen inte så svårt, som vi upptäckt att folk agerar…

Leta efter sand eller lera i första hand. Så länge som alla “sträckt upp” sina kättingar så lägg ditt ankare strax bakom framförvarande båt. Eller ännu bättre strax bakom mitt emellan de två framförvarande båtarna. Om alla håller sig till detta och har normalt med kätting ute så kommer alla kunna svänga fritt. 
Kättinglängd (Scoop): 

3-5 gånger djupet beroende på väder. Närmare fem på grundare vatten för att få bra dämpning.

Skulle det det bli riktigt dåligt väder så ökar vi till kanske 7 gånger djupet. Observera att för mycket kätting kan komma få båten att “segla bredare” och därmed sätta större kraft ner i ankaret då båten får en större “acceleration”. Dessutom större risk att din kätting fastnar i något. 
Ankringsteknik:

Vi kan se alla möjliga varianter. Några förvånar oss stort. Själva går vi emot vinden till den plats där vi vill fälla ankaret. Vi släpper inte förrän båten precis börjar göra fart bakåt (för att inte bygga pyramid på ankaret). Vi gör vad vi kan för att hålla fören upp mot vinden undertiden vi backar och släpper ut kätting. Minimerar farten/kraften när vi sträcker upp kättingen första gången. Backar sedan med ökande kraft tills att vi “känner” att ankaret sitter. Ett bra sätt är att sätta foten på kättingen under tiden, så känner man hur ankaret beter sig. Kättingen skall vara sträckt utan tillfällen av slack under tiden du backar, då vet du att det sitter (dubbelkollar med några enslinjer tvärs samtidigt). Vi drar alltid fast ankaret hårt med ca 2500 rpm. 
Snubber:

Vi avlastar alltid ankarspelet med en lina från kättingen. På denna har vi också en gummidämpare. 
Triplina: 

Vi använder detta när vi vet eller tror att botten är dålig (stenig eller risk för “skräp). Finns för och emot vad gäller detta i olika situationer. 

när det är trångt så “förstör” man ankringsyta då andra båtar riskerar fastna om de svingar över ditt ankare/boj.

Risk att någon plockar upp den och tycker det är en bra “mooring”. 

Risk att ouppmärksamma båtar kör över den. 

Kan vara bra vid svaga snurriga vindar visa andra var man har sitt ankare

Kan vara räddningen för ditt ankare när det fastnat (och det gör det).

Situationen får avgöra. 

Vi har satt en drygt 1 meter lång flytlina med en ögla i änden på vårt ankare. Detta för att när vi inte använder triplina så kan vi alltid dyka ner och få fast en lina om ankaret fastnat (ankaret gräver ner sig så man kommer inte åt fästpunkten annars). Sparar dessutom lite dykdjup och öglan gör det lätt att trä igenom en tamp :-). 

Vi har sedan tre färdiga längder på triplinor som vi kan kombinera beroende på djup (3, 5, 8 meter). 
Svängradie: 

Alla båtar “seglar” på ankaret (samma fenomen/kraft som får flaggstänger att svänga från sida till sida i hård vind). Dock skiljer sig detta beroende på faktorer som lateral plan,rollfockar, fribordshöjder etc. Ökad “segling” tar plats och ökar kraften i ankaret. Vår båt seglar ganska mycket då vi har fenköl och två rullsegel fram. 

Vet fem sätt att minska detta men alla är inte testade. 

Ankarsegel (liten segel på akterstaget); vi har ett 4 kvm stort som vi älskar. Sätter det när vinden går över 10 m/s. Minskar vår “segling” från 120-130 grader till 75-85 grader. (Också en del i vår katastrof utrustning som tätning vid eventuellt läckage (dras utsidan skrovet/läckaget))

Vikt på kättingen; Att sänka ner en större vikt längs med kättingen närmare botten minskar svängradien. Vår erfarenhet är att med vår 17 kg vikt så funkar det bra tills vinden blir för stor. Då tenderar seglingen att öka då vikten ökar farten framåt efter att kätting sträckts upp. Använder mest vikten till akterankaret som är lina och att hänga den på tampar som “rycker” när man ligger i en gungig marina

Mindre drivankare på kättingen; mycket intressant som jag tror funkar kanon. Letar efter en Drouge som är ca 40 cm i diameter. Tanken är att den skall krokas på kättingen under ytan. Denna får då samma funktion som ankarseglet. 

Fendrar; att hänga ut sina fendrar skall bryta luftflödet som skapar “seglingen”. Har testat men inte imponerade. Kanske behöver testa i större vind. 

Sätta ett akterankare; Funkar så länge du har stadig vindvinkel och inga grannar som inte har akterankare. 
Ankring i “svag” botten eller extremt väder: 

Tesen för oss är att vårt huvudankare skall klara alla vind och väder förhållanden när vi ankrar. Men det kan finnas tillfällen då botten tex är mjuk och ankaret får inte tillräckligt med fäste. Vi har inte kommit i den situationen ännu då vi hellre bytt ankringsplats, men ser två lösningar. Antingen lägga ut två ankare på vars en kätting eller lina, vilket i sig kan bli lurigt att ta upp om vinden har vänt några gånger under natten. Eller att man tandemankrar. De allra flesta ankare har en fästpunkten för ändamålet. Vi har en fyra meter tamp som vi kan sätta i vårt huvudankare som vi sedan kopplar på ankare nummer två. Tricket blir att få ner och upp extra ankaret då man tagit upp huvudankaret på vanligt sätt. (Därför valt tamp istället för kätting). Blir spännande att testa någon gång :-)
Ankaralarm: 

Alla GPS:r/radar etc har funktioner för detta. Vi använder dock en av de många appar som finns för ändamålet. Vi har valt en som heter Anchor. Detta då denna tillåter att jag kan placera ut ankaret till dess verkliga position. Samt att den funkar också i sleepmode på paddan. Finns också funktioner som mail och SMS larm men det har vi inte praktiserat. 
Medelhavsankring: 

Vanligt i Medelhavet är att man ankrar och säkrar aktern mot land. Mycket bra då det är trångt eller för djupt för att ankra. På många ställen så grundar det upp tillräckligt och man ankrar i minskande djup som gynnar fästet. 

Detta är inte helt enkelt om man är två ombord. Är det lite vind eller att vinden ligger mot land så lägger vi ankaret och tar sedan jollen in (eller simmar) med två långa tampar. 

Är det knivigare med vinden så tar en av oss jollen in tillsammans med hela tampen. Möter sedan upp den andra som ankrat och backat in. Då hinner vi inte driva iväg innan aktertampen är säkrad. 

En sak som många glömmer och är tydligt när man snorklar på ankare, är att man får inte glömma att dra fast ankaret lika mycket som när man svingankrar. Kättingen tillsammans med ankarvikten är för mycket för att ankarspelet skall orka dra fast ankaret. Så när man tror sig sitta så ligger många gånger kätting lös på botten med ett ankare som vilar på sidan. 

/Dennis

Det här inlägget postades i Allmänt, Teknik. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Tankar om ankring

  1. Nicke skriver:

    Hahaha
    Skall tänka på detta med Ribben ??

  2. Ola skriver:

    ?
    Oss nördar emellan! ?
    //Ola

  3. Lisa skriver:

    Super! Många bra tips. Märkte i somras att vi måste skaffa ett ankarsegel. Vi svängde ganska rejält 2 gånger när det blåste mycket, gissa om jag kände mig illamående.
    Måste nog även backa lite mer så ankaret sätter sig! Hmm, får ta upp detta med ”min Kapten” :-)

    Hoppas ni gillar Sicilien! Vi var i Trapani för några år sedan, och på några öar utanför.

    KRAM E

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *