Vad gör vi på längre seglingar….

Vi får frågan om hur vi klarar att inte bli rastlösa på långa seglingar? Vad gör vi? Jag har skrivit lite av en ”dagbok” nedan under de dagar som vi seglade från Gibraltar till Lanzarote. Kanske mest av eget intresse men här kommer texten. 
Tisdag

Vi lyckas komma iväg från Gibraltar 0930 efter att toppat upp med vatten och gjort oss skuldfria mot hamnen. Allt är stuvat under som på däck för alla eventualiteter på Atlanten. 

Blir en start för motor ur Gibraltar bukten, men efter en timme rundas Algeciras och seglarna kan rullas ut. Vi har en nordlig vridande till nordostlig vind på 6-10 knop som snart ökar till 20-25 knop och blir rent ostlig. Vi har 5 andra segelbåtar nära som alla verkar vara påväg till Kanarieöarna. Med glädje passerar vi dessa i rasande fart då vi håller oss nära land och slipper motströmmen. Loggar 6-8 knop. Passerar Tarifa och gippar stor och spirbom för att korsa trafikzonen i Gibraltarsundet. Går därför rakt sydligt tvärs över sundet. Den närmast timmen möter vi ett fantastiskt omväxlande hav(kanske inte lika uppskattat av alla ombord…). Långa Atlantvågor som möter ett utgående tidvatten samt sjön från den ostliga vinden. Vi gör stundtals mer än 10 knop över grund. Båten dras åt styrbord med ca 40 grader från styrd kurs. Sjön är stundtals nästan platt för att sedan växla till att bli mycket toppig/stötig. 

Gibraltarsund är mycket trafikerat, men med hjälp av AIS:en så kan vi enkelt planera och se hur alla fartygen kommer att passera oss. Lagom direkt efter lunchen blir vi uppropade av ett fartyg som ber oss assistera med kursändring för att ge dem mer manöverutrymme. Vi faller av så de kan passera för om oss. Nu ser vi hur Afrika kommer fram i soldiset. Håller en SW kurs mer eller mindre direkt mot Kanarieöarna. Vi tappar den goda medstömmen någon timme efter Gibraltarsund men vinden håller i sig. Vilket gör att vi loggar mellan 7-8 knop. 

Vi lyssnar ljudbok; Herman Lindqvist och Sveriges historia. 

Vi närmar oss solnedgång så vi lägger ut fiskereven ett par timmar innan mörkret. Middagen intas vid halvåtta och vi tar ner ett nytt väder via satellittelefonen. Stabil prognos vilket känns betryggande. Klockan är åtta så det ä dags för Kapten att gå och lägga sig några timmar. 
Onsdag

Vaktombyte blir en halvtimme in på nya dagen. Katarina har gjort bra fart under kvällen så vi har nu på 19 timmar gjort 126 sjömil. Vi seglar på en något revad stor, spirad Genua och motstående en något revad fock (sitter fint bakom storen i spillvinden från Genuan. (Ger minst ett halvt knop extra). Hundvakten blir händelselös. Förutom kanske fikan. Vi har många båtar runt omkring oss men mycket vatten så inga konstigheter, förutom för en österrikisk katamaran som nu vid femtiden har blivit påkörd av ett fartyg, eller om det egentligen varit tvärt om. De ligger 50 sjömil akter om oss ca 35 sjömil direkt väster om Tanger. Informationen är knapphändig men de tar in vatten då de blivit “kortare”. Kan inte vända tillbaka mot sjön och har begärt assistans. Hör bara Tarifa radio och Las Palmas Radio och därför knapphändig information. Tror att detta är ett par i vår ålder som vi lärde känna i Almerimar och mötte i Gibraltar. Hoppas allt går bra. 

Nu e klockan 0530 och förutom att det rullar lite så är allt lugnt. Vi seglar jämt med en 56 fotare som ligger 4 sjömil före oss, och det är alltid upplyftande

Väcker Katarina vid sextiden och går och lägger mig. Vaknar igen vid halv elva och tar lite lätt frukost. Vi byter genuan mot gennakern och ökar farten betydligt (och närmar oss 56 fotaren ytterligare :-)) 

Katarina sover ett par timmar undertiden jag trixar med att ta ner väder men det strular så jag ger upp. 

Släpper ut reven och hoppas på fisk. 

Vi Intar lunch som består av en härlig kycklingsallad och efter disken så plockas pilotböckerna fram. Läser om Kanarieöarnas historia, kultur och hamnar. Läser också en bok som handlar om Atlantens seglingsrutter. Vi har ju en tanke på att gå till USA antingen till sommaren eller sommaren efter. Kan bli ett “nätt” stopp påväg hem, när nu det blir. Man kan lämna Karibien i maj och anlända övre delen av USA:s ostkust i början juni. Sen kan man lämna USA för segling till Sverige via Skottland så sent som augusti. Vi får se hur det blir med det. 

Ropas upp av en annan segelbåt som ligger ca 5 sjömil öster om oss. En Fransos som just köpt katamaranen och seglar också till Kanarieöarna. Han frågar om vi har något uppdaterat väder så jag “läser” upp mina tolkningar av senaste GRIB filen. 

MIddagen intas vid halv åtta och jag går och lägger mig efter disken och invevning av fiskereven. Väcks av Katarina en timme senare. Vinden och vågor strular så vi tar ner gennakern och sätter genuan istället. Åter i bingen fram till halv tolv då jag går på nattpasset igen. 
Torsdag

Natten är lugn. En del fartyg då vi ligger strax utanför en vanligt trafikrutt, men ingen vi behöver flytta oss för. Blir ljudbok mest hela natten. Storytel som vi använder har glädjande släppt maxantalet böcker man kan ha offline så nu kan vi frossa. 

Vinden kommer och går litegrann. Tappar fart och bestämmer mig för att “ladda batterierna” i två timmar så genuan åker in och vi gör bra fart igen. 

Tar ner nytt väder och det ser bra ut. Men om en vecka så kommer det in en sydlig kuling runt Kanarieöarna som vi måste planera för, men det blir då det. 

Vinden tillbaka igen så genuan ut igen och motorn stängs av. 

Väcker Katarina sju för vaktombyte. Går upp halv elva. Katarina har haft lite väjningsmanövrar gentemot ett fartyg som går väldigt nära och svarar inte på VHF:en. 

Fiskereven plumsar i; Kaffe och fruktstund medans Katarina tar en timmes sömn innan lunch. 

Nytt väder tas ner och anropar vår grannbåt för rapporteringen men inget svar. 

Vi har vid elva tiden gjort 305 sjömil vilket är hälften. Prognosen är att vi ankommer lördag kväll. 

Nu händer det; vi har fått napp.Katarina väcks fram med attiraljer snålvattnet rinner till……men den jäkeln släppte. En fisk strax under halvmetern. Lyckas komma loss med hjälp av hög luftakrobatik. Skapade trassel i rullen och rullen har strulat så efter demontering så funkar den bättre än bäst igen. 

Nu blir det tid till lunchen. Efter disk så blir det ljudbok, lite mer Herman. 

Vi loggar fantastiskt. Gennakern bär kanon i en stadig halvind. 

Borde mecka toaletten som är trög som attan, men det glöms bort och hinns med en annan dag. 

Middag, disk och sedan ett par timmar sömn. 
Fredag

Väcks strax efter ett och Katarina gå och lägger sig. Seglar med genuan och stor, men byter genuan till gennaker innan Katarina hinner lägga sig. Efter en timme väcker jag Katarina för att informera att jag är på däck. Tar ner gennakern och startar motorn. Vinden försvann. Två timmar senare kan jag återigen segla. Sätter stor och Genua. 

Väcker Katarina halvåtta och hoppar i kojen för ett par timmar sömn. 

Uppe halv elva och njuter av solen. Goe frukost; mackor med Kalles kaviar och kaffe. Nu går sista tuben, Nicke.

Katarina sover en timme på soffan innan lunch. 

Tar ner nytt väder och allt ser bra ut. Kommande kuling om en vecka verkar inte bli av. 

Lyssnar ljudbok efter att vi plockar ner sprirbommen som suttit uppe i tre dygn utan att användas. Vädret ger oss nu halvind och kryss sista 150 sjömilen så vi plockar också ner gennakern (sitter på mjuk rulle så det är behändigt att rulla in och ut). 

Middag, disk och läggdags. Hinner nästan somna innan Katarina väcker mig då sikten är osäker i mörkret. Vi kör igång radarn som komplement. Ser ut att vara lite dagg som blir som dimslöjor. Vinden har dött så vi växlar över till motor. 
Lördag

Väcks vid ett. Nu kommer vinden så sätter storen och focken. Bra segling i en timme innan vinden vänder mer emot och minskar. Blir motor två timmar innan utlovad vind kommer. Sätter revad stor och fock. Snittar nästan 7 knop och i rätt riktning men pinkryssbog. Är så glad att vindroderfunktionen i autopiloten funkar så bra som den gör. 

Tar ner ett väder som visar samma som tidigare. Räknar med att vara framme till kvällen. 

Får SMS från våra vänner på Nanny. 

Nu vrider vinden så vi kan inte längre styra mot målet. Blir några timmar kryssandes innan vinden vänder tillbaka så vi kan ligga på ett ben. 

I höjd med norra udden på Lanzarote så händer det :-). Napp igen och denna gången så bärjar vi en blue fined tuna på ca 40 cm. 

Vinden dör och vrider så vi tar hjälp av motorn igen. 

Strax innan vår destination, Puerto Calero, öppnar sig himlen och ger båten och oss en snabbtvätt. 

Lyckliga lägger vi till kl 23:00 (exakt den tid som Katarina gissat på tre dygn tidigare :-)). 

/Dennis

Det här inlägget postades i Allmänt, Resebrev. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Vad gör vi på längre seglingar….

  1. Elisabeth, den avundsjuka skriver:

    Det låter som att ni får tiden att gå! Härligt.

  2. Annette skriver:

    Härlig läsning!

  3. Nicke skriver:

    Herreguuuuud !!! Är kaviaren slut :( Måste lösa detta på ngt sätt :):)
    FYI
    Dennis, när du lägger ut på er blogg hamnar inlägget enbart här. Antar att alla vill se även dina inlägg och Facebook har nog mer läsare ;);)
    Tipps från Joker

    • Dennis skriver:

      Hej
      Vet om det med FB. Katarina gör en extra publicering på sina inlägg. Vet inte om det blir intressant o gödsla FB…..
      Nu e vi på Teneriffa. Skall hyra bil o kolla in ön.
      Ha det bäst!

  4. Louise och Mats skriver:

    Roligt att läsa , vi längtar till när det är vår tur??

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *