Vardagsbestyr

Tillbaka till våra vardagsbestyr på båten :-)

Måndag: 

inhandlat en hona och en hane och en meter sladd. Tillverkat en mellankoppling för landströmmen där jag inte har kopplat jorden. Finns tydligen inga sanningar i detta med jord och galvaniska strömmar. Den ”största” sanning jag har hittat är att om jag inte kopplar in jorden i landstömmen så kan Resolute inte bli ”offeranod”. Tills annat bevisas så lever jag efter detta :-). Tar gärna kommentarer från bättre kunniga i detta. 

Idag Onsdag har vi: 

– Plockat ner segel för lagning. Vår rullstore gav upp på resan till Brighton. Kanske inte till fullo men den sydda ”lashingen” som håller blocket i bakre hornet bestämde sig för att nu räcker det. Inga problem att rulla in seglet.  Tur att vi  inom ett par hundra meter från marinan har  ”Nickys sail and canvas”. Hämtar ett fixat segel imorgon kl 10 :-). 

        
– Reparerat sönder”knackat” ändstycke på bommen, samt ”räddat” uthalsvagnen från ett sämre öde. Har dock tappat lite kulor i lagret som måste införskaffas. Får köpas i Cowes då de bara hade 6mm här. På plats och fungerar till nya kulor är införskaffade. 

   
 

– Lagat styrningen; När vi manövrerade inne i Brighton visade det sig att vi tappat roderverkan. Blev inte så dramatiskt utan vi kunde rädda oss till utsidan på en 65′ motorbåt. Det som hänt var att snäckväxeln mellan roderarmen (som går till hjärtstocken) och länkarmen hade lossat från sina bultar. Snäckväxeln är ca 25 cm i diameter och 10 centimeter hög (den stora svarta på bilden). Den sitter i tre större bultar i skrovet. Två var helt lösa, medans en satt kvar till hälften. Bultarna måste vibrerat loss under en längre tid. Axeln ner till vänster skall alltså vara rakt föröver, inte i en vinkel som nu. Det grå i plasten är där bulten för snäckväxeln skall sitta. 

  Blev ingen svår reparation, men man kommer bli lite mer vaksam framgent. Kunde slutat illa om problemet hade kommit när vi tog oss in mellan pirarna. Förmodligen hoppa allt ur läge först när jag började backa och rodret påverkade ratten istället för tvärtom. 

– Spännt upp riggen. exprementerar lite. Är inte helt nöjd då masten pumpar i motsjö. Nu j….ar skall den sitta :-). 

– inhandlat ”webbing” (polyester band) för att senare använda till permanent uppfästning av dävertarna. 
/D

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Vardagsbestyr

  1. J skriver:

    Ingen expert men min syn på det är att koppla bort jorden tar bort galvaniska strömmar från landströmmen, dock inte till 100%. Men det är inte det största hotet utan det är kringliggande båtar, du behöver en skiljetransformator för att undvika dessa. Som sagt var ingen expert men det går säkert att guggla på det!

    • Dennis skriver:

      Har googlat och frågat hål i huvudet på folk. Vad jag förstår så ett skiljerelä är just en delning på jorden från landströmmen. Man använder alltså båtens egna jord istället. Vi har en enkel snikvariant med 9 dioder som ligger i brygga, vilken klarar strömmar upp till 1,5 A.
      Har inget problem idag, men från starka källor (detta är du Daniel :-)) så är risken att koppla ur jorden från landströmmen minimal. Detta såvida du inte står på land.
      Har därför gjord ett extra mellanlägg till landstömmen som tar bort jorden när jag så önskar.
      Men som sagt; många är sanningarna runt detta.

  2. David skriver:

    Hej!
    Nu vet jag inte hur elektriciteten är dragen på er båt och har inte så stor kunskap om hur det funkar på båtar generellt men jag skulle nog vara ganska försiktig med att koppla bort jorden.
    Här har du en länk till en sida som förklarar (se punkt 4: http://www.westmarine.com/WestAdvisor/Ten-Deadly-Conditions

    Lycka till!
    //David

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *