Whiskey, Whiskey och mera Whiskey

På väg mot Islay (som av Skottarna uttalas Äijla) hade vi en fin segling med faktiskt lite luckor av blå himmel och sol. Kaptenen och matros Nicke skulle absolut ha shorts men vinden var svinkall så de satt mest och kurade under kortkapellet men tittade ut ibland när solen kom fram.

DSC_0966, Islay

Från vattnet såg vi att ön förvånande nog hade ganska höga berg. Det gav oss fina vyer på vägen.

DSC_0955, Islay

Det var flera båtar ute men vi seglade snabbt och han in till den lilla hamnen i Port Ellen, det är nämligen “först till kvarn” som gäller.

DSC_0975, Islay DSC_0977, Islay DSC_0033, Islay

Morgonen där på steg vi upp tidigt för att promenerande ta de tre närmaste destillerierna. Vi vaknade upp till regn som smattrade mot båten, men sen hade vi tur, regnet övergick till det normala ös-duggregnet, så då gick vi.

19832518_10155373508200097_201467860_n

Vilken fin promenad/cykelväg vi fick se. Fina vyer, ulliga får och biffiga kor. Det där med kor förresten, det verkar som om Skottarna har lite “Göteborgshumor”. Vi fick en “parlör” där de förklarar ett och annat. Till exempel så säger de “Ay” när de menar ja. Förvirrande kan man tro att de har ont någonstans. Dessutom så har de “midgets” vilket inte är små människor utan knott. Mycket knott!! Och så till korna, det finns nämligen en sort som heter “Highland Cow” och har horn samt lugg, ibland också lurvig päls. Om ni möter en skotte som pekar på en ko och säger ungefär “Heelan gåå” så har han inte tittat för djupt i wiskeytunnan, det är så de uttalar det hela. Krabban tyckte förstås att det var roligt och för varje ko så sa hon “kolla, en Helan går”. Man måste väl medge att här på Islay får korna verkligen njuta av grönt gräs och vacker utsikt.

DSC_0985, Islay

Efter 4km så kom vi äntligen fram till Ardbeg, som ligger längst bort av de tre destillerierna, och fick oss både Scones och provning. En rejäl frukostprovning helt enkelt.

DSC_0987, Islay DSC_0993, Islay

När vi sen började jobba oss tillbaka så hände det märkliga, ett högtryck med varmt och soligt väder hade dykt upp. Härligt!

DSC_1000, Islay DSC_0996, Islay

Ja och så fortsatte dagen med nästa stopp som var Lagavulin. Här var det allra bäst tyckte Krabban. De visade sej att de hade whiskey och choklad provning! En riktig höjdare och mycket bra bemötande av personal.

DSC_0003, Islay

Ja, och så var det sista biten kvar. Nu med många påsar och alldeles för mycket varma kläder men fram kom vi och tog en titt hos destilleriet Laphroaig. (uttalas Lafråj). Tänk på att ha skarpa “r” när ni uttalar, det har Skottarna. På Laphroaig så tittade vi, smakade och så köpte vi lite mark. Så numera är vi så med i Laphroaig’s vänner och äger en liten bit av Islay.

DSC_0009, Islay DSC_0014, Islay

Högtrycket var verkligen varmt, i alla fall med lite för mycket kläder och det var skönt att se masttopparna skymta för då visste vi att vi var nära. Lite snack och summering av dagen blev det på hotellets terass.

DSC_0030, Islay DSC_0036, Islay

Det märkliga var att högtrycket låg kvar även nästa dag. Vi kunde knappt tro det var sant. Lokalbuss blev det till andra sidan ön där vi skulle besöka Bruichladdich (uttalas: Brohladdi) som Kaptenen och Matrosen spetsat in sej på. Lite smolk i bägaren blev det då det visade sej att destilleriet var stängt för rundturer p.ga underhållsarbete. Inte heller hade de när vi ringde innan, upplyst oss om detta. Grrr!

DSC_0056 19848811_10155373508380097_1483743618_n

Nåja, lite whiskey fick provas och Kaptenen och Nicke var nöjd för när provnings-killen förstod att Krabban bara gillade en enda whiskey i hela världen så gjorde han stora omvändnings försök. Det bästa med det, tyckte killarna, var att Krabban smakade en pytteliten mun för att sen rynka på näsan och skicka vidare glaset. På så vis fick de smaka på fler olika sorter. Trots att det var stängt för visning så stod det dörrar öppet lite här och var så Krabban smög omkring med sin kamera som värsta papparazzin.

DSC_0049, IslayDSC_0047, Islay

Bussen tog oss tillbaka till centralorten Bowmore, där vi först, innan nästa provning åt en riktigt god lunch. Här har ni ännu ett exempel på “Göteborgshumor”. “Peat” är torven som de eldar för att whiskyn skall få mer eller mindre rökig smak.

DSC_0063 DSC_0064 DSC_0065

På Bowmore (uttalas Boomår) fick vi en mycket intressant och lärorik provning. Även här så fick Krabban också prova på två stycken och kan ni tänka er, Krabban tyckte att en var riktigt ok faktiskt.

DSC_0068 DSC_0070

Den trevliga dagen avslutades i Port Ellen där Nicke bjöd på mycket god avskedsmiddag. Konstigt vad tiden flyger iväg för nästa morgon var det dags för Nicke att flyga hem. Det var härligt att ha Nicke med som matros, särskilt bra i kanalen och vi haft riktiga fighter i 10.000. Det är Krabban som numera kan titulera sej Islay-mästare i 10.000. Dessutom så prickade Nicke in de två dagarna av Skotska högtrycket! Bara en sådan sak.

DSC_0852, Crinan

Kaptenen ha förresten författat regler och förklaringar för 10.000 så det utlovas i ett separat inlägg inom kort.

På kvällen efter att matrosen åkt, gick Kaptenen och Krabban till hotellet för livemusik. Kaptenen ville bjuda på något och fick fria händer. Han kom tillbaka med en whiskey (!) till Krabban. Kan ni tänka er, det här var en whiskey som Krabban gillade! Kaptenen, han kan han, så nu har Krabban i alla fall två sorter att välja på. Det här med whiskey, destillerier och torv är verkligen en hel vetenskap!

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.